Populismul poate distruge România. A apărut partidul care propune impozit zero pe salarii

George Simion

Populismul este mai grav decât corupția, îmi spunea un prieten deștept, în urmă cu ceva timp. Am ajuns să-i dau dreptate.

Consecințele populismului pot fi – și s-au dovedit a fi, de-a lungul istoriei – devastatoare.

Mi-am adus aminte de asta când am citit un comunicat de presă al unui politician tânăr, care a vrut să fie și europarlamentar: George Simion. Acesta și-a lansat un partid, de 1 decembrie, iar primul comunicat de presă trimis are titlu: „A apărut partidul care propune impozit 0 pe salariile românilor”. În text, nu apare nicio explicație concretă despre cum se poate face acest lucru fără a nu paraliza țara, fără a nu o arunca în haos. Nu se spune cum se vor acoperi gaura imensă din buget care va urma acestei măsuri. Se spun însă multe populisme. De pildă:

Românii muncesc mult și plătesc impozite uriașe pe munca lor, iar niște trântori se îmbuibă din aceste impozite. Suntem cei mai taxați cetățeni, muncim și plătim. Asta doar pentru că cei care ne conduc nu știu să construiască bugete decât din taxarea veniturilor românilor”.

„Din Chișinău până în Carei, din Londra până în Vârșeț, vă cunosc și îmi dau seama de potențialul pe care îl avem. Mai presus de aurul galben, aurul verde sau aurul negru sunteți voi – voi sunteți aurul țării. De-acum înainte suntem împreună!”.

Haideți să vedem însă cât de viabilă economic este propunerea „zero impozite pe salarii”.

În toată Uniunea Europeană, salariații plătesc impozite pe salarii. În toată lumea, de fapt (nu știu să existe vreo excepție). E adevărat, impozitele plătite în România sunt printre cele mai mari din Uniunea Europeană, dar nu pentru toate categoriile, ci pentru salariile cele mai mici. De fapt, salariile mici sunt cele mai impozitate din toată Europa.

De aici până la a desființa impozitul pe venit e o cale lungă și extrem de periculoasă, pentru că statul nu ar mai putea funcționa. Iată de ce. În primul rând, banii ajung în teritoriu, nu la bugetul de stat. În al doilea rând, reprezintă aproape jumătate din totalul veniturilor.

Iată ce spune legea:

„În anul 2019, prin derogare de la prevederile art. 32 și 33 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, din impozitul pe venit estimat a fi încasat la bugetul de stat la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale, se repartizează începând cu luna următoare publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi, următoarele cote:

a) 15% la bugetul local al județului;

b) 60% la bugetele locale ale comunelor, orașelor și municipiilor pe al căror teritoriu își desfășoară activitatea plătitorii de impozit pe venit;

c) 17,5% într-un cont distinct deschis pe seama direcției generale regionale a finanțelor publice/administrației județene a finanțelor publice, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, orașelor, municipiilor și județelor.

(2) Suma corespunzătoare cotei de 7,5% din impozitul pe venit estimat a se încasa la bugetul de stat în anul 2019 se repartizează în mod egal județelor, în limita sumei de 28.492 mii lei, reprezentând fond la dispoziția consiliului județean. În cadrul fiecărui județ, fondul la dispoziția consiliului județean se repartizează integral în anul 2019 comunelor, orașelor și municipiilor, prin hotărârea consiliului județean, pentru susținerea programelor de dezvoltare locală, pentru susținerea programelor de infrastructură care necesită cofinanțare locală, precum și pentru cheltuielile de funcționare, pe care unitățile administrativ-teritoriale din județ, în mod justificat, nu le pot finanța din veniturile proprii și din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale.”

Cum spuneam, impozitul pe venit reprezintă aproape jumătate din veniturile bugetare ale localităților. În municipiul Constanța, de pildă, veniturile totale pentru anul 2019 la buget sunt de 612 milioane lei. Cotele defalcate din impozitul pe venit înseamnă 288 de milioane de lei. Vă dați seama ce s-ar întâmpla într-un oraș precum Constanța dacă ar dispărea 288 de milioane de lei?

Politicieni mai moderați, cum ar fi Claudiu Năsui, USR, au propus neimpozitarea salariului minim. În martie 2019, președintele PNL, Ludovic Orban, îi răspundea că nu este de acord și îi explica de ce.

„Nu pot fi de acord cu neimpozitarea salariului minim pe economie. Același lucru l-a promis PSD în programul de guvernare, neimpozitarea veniturilor sun 2.000 de lei. E un principiu care e fundamental, care ține de egalitate în fața legii, de egalitatea de șanse de neutralitatea fiscală, de justa aşezare a sarcinii fiscale. Orice venit este impozitat este o regulă fundamentală. Pentru că oamenii plătesc impozite ca să aibă drumuri, să le fie păzite proprietățile, să aibă acces la justiție, să fie apărată țara prin intermediul armatei. De aceste lucruri beneficiază orice cetățean și orice cetățean trebuie să contribuie. Aici filosofia fiscală este o filosofie care ține de o etică fiscală care ține de colectarea și de cheltuirea banilor publici.”


Postări recente

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.