
Traficul de mărfuri prin portul Constanța a înregistrat o scădere semnificativă în 2024, atingând 74,7 milioane tone, în scădere cu 16,0% față de 2023, potrivit datelor puse la dispoziție de Direcția Județeană de Statistică (DJS) din Constanța.
Este primul recul major după ani de creșteri susținute, iar principala cauză este diminuarea traficului de cereale provenite din Ucraina, care în anii anteriori a contribuit masiv la volumul total al portului.

Tendința descendentă continuă în 2025
Datele din primele luni ale anului 2025 confirmă că tendința de scădere continuă. Potrivit unei analize publicate de Baird Maritime, Ucraina a exportat doar 226.000 de tone de cereale prin portul Constanța în perioada ianuarie-februarie 2025, în scădere drastică față de 1,33 milioane tone în aceeași perioadă din 2024.
Această diminuare reflectă faptul că Ucraina se bazează din ce în ce mai mult pe propriile porturi de la Marea Neagră, în ciuda atacurilor rusești asupra infrastructurii de transport. Cu toate acestea, Constanța rămâne principala rută alternativă de export pentru cerealele ucrainene, folosită intens de la începutul invaziei la scară largă a Rusiei, în februarie 2022.
În primele două luni ale anului 2025, exporturile totale de cereale prin portul Constanța s-au ridicat la 2,55 milioane tone. România, unul dintre cei mai mari exportatori de cereale din Uniunea Europeană, continuă să gestioneze fluxuri importante și pentru țări vecine fără ieșire la mare, precum Serbia, Ungaria și Moldova.
Conform datelor oficiale, exporturile de cereale ucrainene prin Constanța au totalizat 6,23 milioane tone în 2024. De la începutul războiului, România a facilitat exportul a aproape 29 de milioane de tone de cereale ucrainene prin acest port strategic.
Recomandare: Cine controlează Portul Constanța: rețele de interese, șpăgi și licitații aranjate
Scădere și pe Canalul Dunăre – Marea Neagră
Traficul de mărfuri prin Canalul Dunăre – Marea Neagră a fost de 18,4 milioane tone în 2024, marcând o scădere de 21,1% față de anul trecut. Totodată, numărul total de nave care au tranzitat canalul s-a redus cu 21,4%, iar numărul navelor străine a scăzut cu 27,5%, semn că operatorii internaționali și-au redus activitatea în zonă.
Perspective
Scăderea traficului ucrainean, în lipsa compensării cu alte categorii de mărfuri sau surse de proveniență, afectează vizibil activitatea portului Constanța. În acest context, autoritățile și operatorii portuari ar putea fi nevoiți să regândească strategiile comerciale și investiționale pentru a menține competitivitatea și atractivitatea celui mai mare port din Marea Neagră.