Prețurile exorbitante ale mașinilor sufocă piața auto europeană: vânzările și profitul, în cădere liberă

Industria auto europeană traversează una dintre cele mai dificile perioade din istoria sa recentă, marcată de o scădere drastică a vânzărilor și o creștere explozivă a prețurilor.

În ultimii cinci ani, piața auto a pierdut peste 3 milioane de unități în vânzări, o prăbușire amplificată de pandemie, criza componentelor și prețurile tot mai inaccesibile pentru consumatori. Analizele arată că, fără o ajustare urgentă a prețurilor, industria riscă să intre într-un declin ireversibil.

Vânzările auto: o cădere alarmantă

Datele oficiale arată că, în primele trei trimestre din 2024, s-au vândut doar 9,74 milioane de vehicule în Europa, cu peste 2 milioane mai puține față de cele 12 milioane înregistrate în 2019. Pandemia din 2020 a declanșat prima prăbușire majoră, dar piața nu a mai revenit niciodată la nivelurile anterioare din cauza problemelor în lanțurile de aprovizionare și a creșterii galopante a prețurilor.

Prețurile automobilelor: un obstacol insurmontabil

Un factor-cheie al declinului îl reprezintă prețurile tot mai mari. În Germania, prețul mediu al unui automobil a ajuns la 56.735 de euro, depășind venitul mediu anual al unui angajat. Mașinile cu motor termic au înregistrat o creștere a prețurilor de 26% față de 2019, în timp ce modelele electrice sunt chiar mai scumpe, cu o medie de 64.146 de euro. Situația este similară și în alte piețe europene majore, precum Franța, Italia și Spania, unde prețurile au crescut între 10% și 18%.

Diferențe uriașe între Europa și China

Industria auto europeană se confruntă cu un alt paradox: mașinile produse în China de constructorii europeni sunt mult mai ieftine pe piața asiatică decât în Europa. De exemplu, BMW iX3 se vinde în China cu 52.700 de euro, în timp ce în Europa același model costă 74.600 de euro. Cupra Tavascan și Citroën C5 X înregistrează diferențe de preț de până la 183%, alimentând nemulțumirea consumatorilor europeni.

Viitorul industriei auto: un drum nesigur

Cu doar 15% din vânzările actuale reprezentate de vehicule electrice, Europa se pregătește să intre în deceniul de tranziție către automobilele 100% electrice, așa cum prevede legislația UE. Cu toate acestea, analizele arată că actualele prețuri reprezintă un obstacol major pentru adoptarea acestui tip de vehicule. Publicul refuză să plătească prețuri atât de ridicate, iar tendința de scădere a vânzărilor continuă.

„Dacă industria auto nu găsește urgent soluții pentru a reduce prețurile, riscă să devină irelevantă într-un peisaj tot mai competitiv”, avertizează Felipe Munoz, analist JATO Dynamics.

Profitul, în scădere dramatică

BMW: – 83,8%

Gigantul auto german BMW a raportat un profit net pentru al treilea trimestru divizat cu 6 față de anul trecut, afectat de vânzări, în special în China, și de rechemarea unor componente defecte care au întârziat livrările, transmite agenția AFP. Între iulie și septembrie, acesta a înregistrat un profit net de 476 milioane de euro, în scădere cu 83,8% față de anul precedent, a precizat producătorul într-un comunicat, pe fondul crizei din sectorul auto european.

Audi: – 91%

Audi a anunțat noile rezultate financiare pentru al treilea trimestru din 2024. Rezultatele arată că profiturile grupului s-au prăbușit cu 91% în această perioadă, ca urmare a deciziei de a închide fabrica de la Bruxelles. În ultimele 9 luni ale lui 2024, Grupul Audi, care cuprinde mărcile Audi, Bentley și Lamborghini, a raportat o scădere de 10.9% a vânzărilor de mașini la nivel mondial. Marca Audi a avut o scădere de 9.8% în Europa, de 16.8% în Statele Unite și o scădere de 8.5% pe piața din China. În același timp, Bentley a vândut cu peste 35% mai puține mașini față de același interval din 2023.

Noul raport financiar dezvăluie, însă, o problemă mult mai serioasă. Recent, Grupul Audi a anunțat că va închide fabrica sa de la Bruxelles la începutul lui 2025. Din această cauză, precedată și de costuri suportate legate de această uzină, profitul operațional al Grupului Audi s-a prăbușit cu 91% în al treilea trimestru. Astfel, grupul german a reușit să obțină un profit operațional de 106 milioane euro.

Singurul brand care a raportat o creștere a vânzărilor în acest an a fost Lamborghini. Constructorul italian a reușit să vândă 8411 mașini în această perioadă, un record pentru marcă, iar asta înseamnă și o creștere de 8.6% față de aceeași perioadă din 2023.

Mercedes: – 64%

Producătorul german de automobile premium Mercedes-Benz a anunţat pe 25 octombrie că veniturile realizate în trimestrul al treilea de divizia sa principală s-au prăbuşit cu 64%, ratând cu mult estimările analiştilor, în condiţiile în care consumatorii chinezi au continuat să îşi reducă achiziţiile de bunuri de lux pe fondul încetinirii economiei, transmite Reuters, conform Agerpres.

”Rezultatele din trimestrul al treilea nu se ridică la înălţimea ambiţiilor noastre”, a declarat directorul general Harald Wilhelm într-un comunicat de presă, în care a avertizat că grupul îşi va accelera măsurile de reducere a costurilor.

Rezultatele din perioada iulie-septembrie 2024 au fost afectate de costurile cu înlocuirea gamei precum şi de piaţa dificilă, în special pentru noile versiuni ale SUV-ului G-Class, care vor fi lansate în următorul trimestru, a adăugat Mercedes. În aceste condiţii, producătorul german se aşteaptă să vândă în 2024 un număr de automobile uşor mai mic decât în 2023, având în vedere că vânzările din trimestrul patru ar urma să fie în linie cu cel din trimestrul al treilea.

Volkswagen: – 42%

Constructorul auto german Volkswagen a raportat pe 30 octombrie o scădere de 63,7% în ritm anual a profitului net în trimestrul al treilea, afectat de costurile ridicate şi scăderea vânzărilor din China, informează AFP. Cel mai mare producător european de automobile a înregistrat în perioada iulie-septembrie 2024 un profit net de 1,58 miliarde de euro, o contraperformanţă pentru un grup care vrea să demareze cel mai important program de restructurare din istoria sa, program care ameninţă zeci de mii de locuri de muncă. Profitul operaţional a scăzut şi el cu 42% până la 2,86 miliarde de euro, la o cifră de afaceri de 78,5 miliarde de euro, scrie Agerpres.

Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website. Comentariile la articole sunt moderate.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul următor

Patru accidente rutiere în județul Constanța în 85 de minute

lun dec. 23 , 2024
Dimineața zilei de 23 decembrie a fost marcată de patru accidente rutiere în județul Constanța, care au necesitat intervenția echipajelor medicale de urgență. Accidentele au avut orele 6.50 și 8.15. Autoritățile recomandă prudență sporită în trafic, având în vedere condițiile meteo variabile și traficul intens pe drumurile din județ. Șoselele […]