
Primarul Constanței, Vergil Chițac, îl elogiază pe Ilie Bolojan, fost primar al Oradei, ajuns președinte interimar al României, și îl consideră un model administrativ. Constanța rămâne departe de standardele impuse de Bolojan.
Diferențele dintre cei doi nu sunt doar de viziune, ci de rezultate. În timp ce Oradea s-a transformat într-un oraș modern, Constanța se confruntă cu aceleași probleme nerezolvate.
„În plan profesional, Oradea reprezintă în continuare modelul de dezvoltare pe termen lung pentru Constanța. Astăzi, la aproape 17 ani distanță de la momentul în care Ilie Bolojan a fost ales primar pentru prima oară, Oradea este reperul necontestat în administrația publică locală din România. Cum a ajuns aici? Fără compromisuri electorale, fără artificii populiste. Cu multă muncă, cu curaj, cu inteligență.”, a scris primarul Constanței pe pagina sa de Facebook.
Am sintetizat câteva diferențe dintre cei doi.
1. Parcarea Primăriei: publică la Oradea, cu bariere la Constanța
Prima măsură luată de Ilie Bolojan când a ajuns primar a fost să facă parcarea din fața Primăriei Oradea accesibilă oricui, eliminând privilegiile funcționarilor. Chițac, în schimb, a păstrat barierele în fața Primăriei Constanța, rezervând locurile pentru angajați și menținând o separare clară între cetățeni și administrație. Ba chiar la un moment dat exista o listă cu cine are voie să parcheze.
2. Reforma administrației: eficiență la Oradea, birocrație la Constanța
Bolojan a restructurat Primăria Oradea, a eliminat posturile inutile și a eficientizat activitatea funcționarilor, reducând costurile și crescând viteza de soluționare a cererilor. La Constanța, Chițac nu a făcut nicio reformă reală, păstrând aceeași birocrație greoaie și ineficientă. Dimpotrivă, a criticat dur disponibilizările făcute în administrație, numindu-le o „daciadă”. Detalii aici: Vergil Chițac îi sfidează pe Ilie Bolojan și Florin Mitroi: „Văd că este așa o întrecere, o Daciadă, cine dă afară mai mulți oameni”
3. Transportul public: sistem modernizat vs. probleme nesfârșite
În Oradea, transportul public este modernizat, cu autobuze electrice, benzi dedicate și rute eficiente. În Constanța, deși au fost achiziționate autobuze noi, lipsa benzilor dedicate și a unui sistem bine organizat face ca transportul public să fie în continuare haotic. Detalii aici: În Constanța lui Vergil Chițac, falsul profet al transportului în comun, un sfert din autobuze sunt de pe vremea lui Radu Mazăre și nu au aer condiționat
4. Pasajele subterane și supraterane: Oradea construiește, Constanța promite
Oradea a construit mai multe pasaje rutiere pentru fluidizarea traficului, reducând blocajele și timpii de așteptare. Bolojan a înțeles că un oraș modern nu poate funcționa fără infrastructură bine gândită. La Constanța, în schimb, traficul este un dezastru, iar promisiunile de pasaje sau noduri rutiere nu s-au concretizat în nimic. Detalii: Oradea uimește: parcare subterană pentru 225 de mașini și lanț de șase pasaje subterane inaugurate la final de an
5. Reabilitarea clădirilor istorice: salvarea patrimoniului vs. degradare continuă
Oradea a devenit un oraș model pentru reabilitarea patrimoniului arhitectural, cu fațade restaurate și zone istorice revitalizate. În Constanța, clădirile istorice sunt lăsate să se prăbușească, fără o strategie clară de salvare. Cu o singură excepție: Cazinoul, care este reabilitat de Guvernul României, nu de primărie.
6. Spațiile verzi: extindere la Oradea, distrugere la Constanța
Bolojan a creat noi parcuri și a extins spațiile verzi, în timp ce în Constanța multe astfel de zone sunt betonate sau lăsate în paragină. În 2023, Oradea dispunea de 27,56 mp de spațiu verde/cap locuitor, Constanța era cam la jumătate din această cifră.
7. Parcările subterane: construite la Oradea, doar promisiuni la Constanța
La Oradea, administrația Bolojan a construit mai multe parcări subterane pentru a rezolva problema locurilor de parcare în zonele aglomerate. Constanța, însă, a rămas doar la stadiul de promisiuni, fără nicio parcare subterană construită în mandatul lui Chițac. Detalii: Constanța promite, Oradea face. Zero locuri de parcare subterane sau supraterane în centru versus 2.000
Concluzie: diferența dintre a face și a spune
Bolojan nu doar că a avut un plan clar pentru Oradea, dar l-a și pus în aplicare. Chițac recunoaște modelul Oradea, însă administrația sa rămâne blocată în haos și lipsă de acțiune. Constanța are nevoie de reforme reale, nu doar de admirație pentru realizările altora.
Recomandare: Diavolul din politicieni
Sa nu uitam ca Ardealul a fost intotdeauna parca din alta tara. Omul sfinteste locul, ceea ce nu prea este cazul la „primarul” Constantei.
Nu au fost in stare sa faca un pasaj pietonal la intersectarea strazilor Stefan cel Mare cu Strada Revolutiei da pai pasaje rutiere. Se rezolva cu sensuri giratorii fara mari batai de cap.
Vedeti voi, Nea Bolojan e inginer de meserie, cand Nea Chitac e pseudo contraamiral pseudo primar.
Mda, probabil ca diferenta o face faptul ca unu a fost condamnat penal si inchis pentru furt calificat, altul nu a avut aces privilegiu…. Va cam place s-a ridicati in slavi toti penalii….