Problema parcărilor din orașul Constanța – au pus căruța înaintea boilor

cristian hagi

Haideți să încercăm să rezolvăm împreună o problemă de logică.

Se dau 26.561 de locuri de parcare și 118.325 de mașini. Asta înseamnă circa 4 mașini și jumătate pentru fiecare loc de parcare. Problema: unde parchează restul de 91.764 de autoturisme? Răspunsul este evident: pe unde-apucă, numai pe locuri special amenajate în acest sens nu.

Cifrele de mai sus nu sunt povești. Potrivit Primăriei Constanța, la nivelul anului 2015, în municipiu existau amenajate 18.145 locuri de parcare, în Mamaia mai erau 5.939, la care se adaugă alte 2.477 create pe bulevardele din Mamaia și Constanța. În anul 2017, în municipiul Constanța erau înregistrate 118.325 mașini.

Având problema asta mare pe cap, Primăria Constanța ar fi trebuit să se ocupe nu pentru a o rezolva, lucru aproape imposibil, ci pentru a o ameliora. Nu o spun eu, o spune însuși primarul Decebal Făgădău, care a promis niscaiva investiții în acest domeniu, în campania electorală din acest an. M-am uitat din nou pe site-ul oficial al primarului, pentru că mi se părea că țin minte niște proiecte privind construirea de parcări. Nu m-am înșelat. Iată ce scrie:

  • 4 parcări supraetajate
  • 1 parcare subterană
  • Parcări în cartierele aglomerate.

Evident, investițiile de mai sus nu ar fi rezolvat problema, dar erau, pe de o parte, un pas înainte, pe de altă parte, un simbol că această problemă este în atenția autorităților locale și vor să o rezolve. Până în 2020 mai e timp, așteptăm.

În loc să se preocupe însă de aceste parcări, să ne spună în ce stadiu sunt investițiile, Primăria Constanța a luat decizia să modifice regulamentul parcărilor în municipiu. Principala schimbare: pe timpul zilei nu mai ai voie să ridici plăcuța locului de parcare pe care l-ai închiriat de la primărie. Dacă e o idee bună sau rea, decideți voi. Personal, mi se pare că este foarte ieftin să plătești 177 de lei pe an pentru a avea asigurată o parcare lângă bloc. Asta înseamnă cam 48 de bani pe zi. Știu că o să primesc înjurături, dar aici ar trebui să funcționeze regulile economiei de piață: când este cerere mare, prețul crește. Cu o condiție fundamentală: banii colectați să fie folosiți NUMAI pentru construcția de parcări. Dar asta-i altă poveste.

Ce au făcut însă primarul PSD și echipa sa de la primăriei, cu sprijinul consilierilor locali? Au pus căruța înaintea boilor. Au votat acest regulament (care, apropo, nu a fost prezentat printre proiectele de campanie ale primarului), dar nu au spus nimic despre investițiile trâmbițate în acum doi ani. Haideți să le mai citim odată, împreună:

  • 4 parcări supraetajate
  • 1 parcare subterană
  • Parcări în cartierele aglomerate.

Cum spuneam, proiectul a trecut cu votul consilierilor locali. Nu toți, dar majoritatea. Pe cei din PSD îi înțeleg, dar pe cei din opoziție, nu. Ar fi avut o excelentă ocazie să forțeze primarul să-și ducă la îndeplinire promisiunile. După ce vedeam mai multe parcări noi, poate că noi, șoferii, care ne luptăm pentru un loc de parcare în fiecare zi, am fi privit cu ochi mai buni un nou regulament. Cum spun însă mulți, în Constanța nu există opoziție. Să mă lăsați cu explicațiile de genul „am făcut ce e mai bine pentru oraș”, pentru că noul regulament nu rezolvă problema. Ba dimpotrivă, va crea altele noi. Oamenii se vor certa mult timp între ei, presimt că mai multe mașini vor face cunoștință cu niște chei pe caroserie, iar Poliția Locală va putea să dea amenzi în neștire.

P.S. Apropo, primăria face regulamente noi de parcare, dar nu a rezolvat încă problema garajelor.

P.S. 2. Poate, înainte de a ne ocupa de parcări, faceți ceva pentru mobilitatea urbană: piste de biciclete, autobuze electrice, benzi dedicate pentru acestea, etc. E mai greu, știu, dar este eficient.

Cristian Hagi

SONDAJ

Dacă vreți să fiți la curent cu știrile din județul Constanța, ne puteți urmări și pe Facebook:
energia residence
Constanta-financiara-sigla-jpg

4 comentarii

  • Nu sunt deacord in nici un fel cu noul regulament, dar nu avem ce face. Dar, sa spunem ca tu vii acasa dupa ora 17:00 si este o masina pe locul tau de parcare, ce se intampla in acest context?? Logic ar fii ca sa suni la locala sa trimita un echipaj sa il amendeze pe respectivul si sa isi mute masina. Chiar daca e 2-3 dimineata chiar daca e weekend, oricand. Iar treaba asta trebuie rezolvata in 10-15 min, tu sa nu stai sa astepti 30 min pana vine echipajul, 30 min pana il gasesc pe respectivul, lucru care nu se va intampla.

    • Un loc de parcare la.urban proiect costa 100RON + TVA lunar. Deci refaceți puțin calculele!

      • Constanta 100%

        Vorbiti de cele de pe bulevarde, care, in opinia mea, nu ar trebui inchiriate deloc. E anormal ca, pe bd. Lapusneanu, de ex, unde sunt banci, magazine, etc, sa nu ai unde parca pentru ca locatarii inchiriaza locurile din fața lor. Parcarile de rezidență, plătite la primărie, sunt 177 de lei pe an.
        Dar si 100 de lei pe luna pentru o parcare in centru, pe bulevard, e putin.

    • Ti se pare logic ca intre 8 si 17 “ locul tau” sa fie pazit de un tzarus si altii sa caute asiduuun loc de parcare? Aceasta regula functioneaza de multi ani in multe alte orase! Fiti rezonabil!

Leave a Reply

Your email address will not be published.