Tehnologia digitală ne transformă viața. Scopul strategiei digitale a Uniunii Europene este ca această schimbare să fie în avantajul cetățenilor și întreprinderilor și să contribuie, în același timp, la crearea unei Europe neutre din punct de vedere climatic până în 2050. RAJA SA se raportează în procesul său de transformare digitală și a luat măsuri importante de protecție cibernetică, conformându-se Directivei NIS – directivă privind securitatea rețelelor și sistemelor informatice.
Având în vedere că a fost deschisă finanțarea comunitară pentru digitalizarea proceselor de producție, Direcția de Dezvoltare și Finanțări Externe din cadrul RAJA a întocmit documentația necesară, iar pe data de 24 aprilie 2023, RAJA SA Constanța a semnat cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene Contractul de Finanțare nr. 2145: „Implementare platformă de management digitalizat al infrastructurii de apă și apă uzată din aria de operare a RAJA SA Constanța”.Proiectul în valoare totală de 11.669.616,00 lei (2.358.403,43 euro) face parte din„Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), Axa Prioritară 3 – “Dezvoltarea Infrastructurii de mediu în condiții de management eficient al resurselor”, sprijinit financiar de Comisia Europeană. Obiectivul urmărit prin implementarea proiectului este eficientizarea activității operaționale a companiei și sustenabilitatea investițiilor realizate sau care vor fi realizate de RAJA SA în sectorul de apă și apă uzată.
Investițiile au fost realizate prin contractul “Achiziție de licențe, hardware și servicii de implementare pentru realizarea unei platforme integrate de management digitalizat al infrastructurii de apă și apă uzată”, contract ce a fost semnat pe data de 3 mai 2023.
Proiectul care tocmai a fost finalizat la RAJA reprezintă primul pas important din transformarea digitală a societății, are impact asupra tuturor părților interesate din organizația proiectului (angajați, investitori, furnizori, clienți) și asigură gestiunea în timp real a echipamentelor și a resurselor materiale, colectarea, raportarea și analiza informațiilor generate de activitatea operațională, în scopul
optimizării managementului companiei, integrarea fluxurilor de lucru, îmbunătățirea transferului de date între diferite compartimente.
O componentă importantă a proiectului a vizat integrarea datelor de la echipamentele SCADA și comunicarea/updatarea permanentă cu platforma GIS. Mai mult, pe segmentul de relații clienți au fost aduse modificări importante la modulul Dispecerizare și Call-Center (IVR), prin conectarea tuturor proceselor de raportare incidente și call-center la un singur panou de administrare integrat cu managementul incidentelor, precum și securizarea comunicațiilor din dispecerat.
Implementarea sistemului de management digitalizat face ca eficiența în exploatare să crească în mod considerabil. Se scurtează termenele de intervenție și se reduce timpul de introducere a datelor în sistem, ținând cont de faptul că acesta oferă informații din mai multe departamente, contabilitate, producție, aprovizionare, vânzări, marketing și resurse umane. Sistemul permite automatizarea unui număr mare de operațiuni, din diferite departamente, care ajută la eficientizarea fluxurilor de lucru. În prezent se continuă introducerea datelor pe platformă, acțiune care va fi cu caracter permanent, având în vedere cantitatea de date cu care operează RAJA SA.
Ce s-a făcut efectiv
În cadrul proiectului au fost implementate următoarele module:
MDTR – managementul datelor in timp real:
In cadrul modului a fost implementata solutia software Aveva Pi.
MDTR reprezinta o suita de aplicatii software care preiau si afiseaza in timp real date de la echipamentele existente in cadrul societatii (SCADA, GIS), necesare pentru monitorizarea avariilor, contorilor nefunctionali sau cu functionare incorecta din retelele de distributie a apei in vederea generarii de actiuni (avertismente si ordine de interventie) pentru inlaturarea cauzelor acestora.
MDTR creaza o fundatie comuna de date, care este scalata la nivel de intreprindere, si combina datele disparate intr-o singura sursa de informatii. Cu o baza unica si completa, atat personalul de executie cat si managerii au acces cu usurinta la date in timp real ceea ce duce la luarea unor decizii in siguranta, in timp util.
Obiectivele urmarite au fost:
* Asigurarea unui management eficient al activelor (PLC-uri, Contori de apa, Senzori Industriali);
* Integrarea datelor de la echipamentele industriale SCADA;
* Integrarea/comunicarea cu platforma GIS;
* Asigurarea unui sistem historian de date istorice complet, updatat in timp real cu scopul de a imbunatati eficienta operationala si de a optimiza procesele.
MPP – managementul proiectelor:
In cadrul directiei DDFE a fost implementata cu succes aplicatia software Oracle Primavera.
Este un instrument de planificare si monitorizare a proiectelor de investitii si dezvoltare, precum si a activitatilor de mentenanta derulate in permanenta de RAJA SA asupra infrastructurii existente, ce are in vedere corelarea resurselor existente sau necesare cu rezultatele asteptate din implementarea acestora.
Dezvoltarea si instalarea cu succes a aplicatiei ajuta la rezolvarea provocarilor complexe intalnite de echipele de proiect in urmatoarele situatii:
* Planificarea si urmarirea dinamica a proiectelor;
* Stabilirea si urmarirea graficelor de executie a fazelor din proiect pentru respectarea termenelor;
* Actualizarea automata a progresului lucrarilor, a consumului de resurse sau stadiului fizic;
* Structurarea investitiilor si a informatiilor la nivelul intregii companii de tip enterprise (Enterprise Project Structure EPS), care permite conducerii companiei sa faca analize la nivel de top management;
* Elaborarea si aplicarea unei metodologii pentru urmarirea facila a contractorilor si implicit respectarii termenelor de lucru de catre acestia;
IVR:
Acest modul asigura preluarea apelurilor telefonice ale clientilor, preluarea indexului prin apel telefonic si informarea apelantilor in privinta avariilor existente.
Modulul permite pe baza apelurilor telefonice generarea de sesizari, deschiderea unei avarii in sistem informatic, precum si a ordinului de lucru pentru echipele din teren.
Modulul asigura posibilitatea dispecerizarii, introducerea de date intermediare preluate din teren, precum si a datelor legate de modul de rezolvare a avariilor dar si resursele utilizate.
Ca si modul, s-a urmarit creearea unei imagini cat mai corecte a pe fiecare interventie si implicit generarea unor rapoarte pe diverse perioade de timp care sa reflecte costurile de mentenanta si exploatare de la nivelul sistemelor operate.
Hardware:
In cadrul proiectului de digitalizare din punct de vedere hardware am extins clusterul care asigura infrastructura de stocare a datelor informatice si procesare cu doua noduri, practic 2 servere de ultima generatie.
Scopul acestor noduri a fost sa asigure capacitatea de procesare a aplicatiilor software din cadrul proiectului si sa extinda rezilienta la dezastru prin distribuirea datelor stocate la nivel de cluster prin arhitectura distribuita peste cele 2 datacentere active ale companiei.
Beneficii ale proiectului:
* imbunatatirea eficientei operationale prin folosirea unor sisteme, servicii si sisteme operationale de calitate superioara;
* imbunatatirea relatiei cu clientii prin oferirea de informatii corecte in timp real;
* accelerarea vitezei de interventie a echipelor pentru remedierea avariilor;
* imbunatatirea integrarii utilizarii datelor;
* automatizarea si prelucrare rapida a datelor informatice.