In anul 2021 s-a inregistrat un numar record de portari, de la lansarea, in 2008, a serviciului de portabilitate. In acest an, 1.105.771 de numere de telefon si-au schimbat operatorul, dar nu si utilizatorul. Dintre acestea, 1.050.900 (95%) sunt numere de telefonie mobila si 54.871 numere de telefonie fixa. Media lunara de portari aferenta anului 2021 a fost de 92.148 de portari. In lunile februarie, martie si decembrie s-au portat cele mai multe numere de telefon (peste 100.000 de portari in fiecare luna).
In 2021, 87% din numarul de portari au fost realizate de catre persoane fizice si 13% de catre persoane juridice, in procesele de portare desfasurate in acest an fiind implicati 35 de furnizori de telefonie fixa si mobila.
In total, de la introducerea serviciului de portabilitate in Romania in 2008, aproape 8,4 milioane de numere au fost transferate intre retele. Dintre acestea, 7,4 milioane sunt numere de telefonie mobila (87%) si aproape 1 milion de numere sunt de telefonie fixa.
Telefonie mobila
1.050.900 de numere de telefonie mobila au trecut la un alt furnizor in anul 2021. Cei mai multi utilizatori au optat pentru reteaua RCS & RDS – 561.953 de numere au fost portate in aceasta retea, in timp ce Orange a primit prin portare 152.939 de numere, Vodafone – 148.017, Telekom Romania Mobile Communications – 105.634, iar Telekom Romania Communications 82.333.
Din cele 1.050.900 numere de telefonie mobila portate in 2021, 54% (569.784) au fost numere utilizate pe baza de abonament.
Telefonie fixa
In anul 2021 au fost portate 54.871 de numere de telefonie fixa, reprezentand 5% din totalul numerelor portate in acest an. Majoritatea numerelor de telefonie fixa portate au fost impartite intre principalii furnizori, astfel: RCS & RDS – 30.117, Vodafone – 6.926, Orange – 6.416, GTS Telecom –5.487 si Voxbone – 2.481.
Furnizor | Numere de telefonie fixa portate in 2021 |
RCS & RDS | 30.117 |
Vodafone | 6.926 |
Orange | 6.416 |
GTS Telecom | 5.487 |
Voxbone | 2.481 |
Altii | 3.444 |
Din cele 54.871 de numere fixe portate in 2021, 7.947 au fost numere independente de locatie, numere cu acces gratuit si numere cu tarif special.
Pe parcursul anului trecut ANCOM a primit 279 de petitii pe tema portabilitatii, utilizatorii semnaland in special realizarea cu intarziere a procesului de portare, aparitia unor probleme tehnice in derularea procesului de portare (cum ar fi intarzierea mesajelor introduse de furnizori in baza de date centralizata sau probleme de rutare), precum si aspecte legate de anularea portarii.
Bine de știut
- Portabilitatea numerelor de telefon ofera utilizatorilor libertate deplina de alegere pentru ca permite pastrarea numarului de telefon la schimbarea furnizorului de telefonie.
- ANCOM a creat pentru informare site-ul portabilitate.ro, unde utilizatorii pot afla in ce retea functioneaza orice numar de telefon folosit in Romania, daca acesta a fost portat, precum si sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare.
- ANCOM acorda sprijin operatorilor pentru desfasurarea corespunzatoare a proceselor de portare, dar nu poate aproba, refuza sau anula cererile de portare (toate acestea fiind realizate de furnizori, la cererea utilizatorilor si cu respectarea legislatiei in vigoare).
- Utilizatorii care doresc sa-si porteze numarul de telefon sunt sfatuiti sa verifice contractul pe care il au cu operatorul actual; in cazul in care perioada minima contractuala nu a expirat, cel mai probabil vor fi in situatia de a plati penalitati pentru rezilierea anticipata a contractului, in special daca a fost achizitionat si un terminal odata cu serviciile de comunicatii.
- Atunci cand furnizorul la care se porteaza numarul ofera un numar provizoriu pentru a fi utilizat pana la finalizarea portarii, utilizatorii sunt sfatuiti sa verifice cu atentie sectiunea dedicata numarului de telefon provizoriu din contractul pe care urmeaza sa-l semneze; astfel, se poate evita situatia in care utilizatorul poate ramane abonat la doi operatori (donor si acceptor) in cazul in care procesul de portare nu se finalizeaza.
- Daca se doreste portarea numarului, utilizatorii nu trebuie sa se adreseze furnizorului la ale carui servicii se renunta in vederea rezilierii contractului; rezilierea contractului inainte de portarea numarului ar putea provoca pierderea numarului.
- In cazul telefoniei mobile, pentru a vedea calitatea semnalului din reteaua furnizorului la care vor sa-si porteze numarul, in zonele de interes pentru ei, utilizatorii pot consulta harta aisemnal.ro, ce cuprinde rezultatele masuratorilor realizate de Autoritate in 2019 si 2020 si este pusa la dispozitia publicului in acest scop. Harta urmeaza sa fie actualizata cu rezultatele masuratorilor realizate in 2021.