România are cele mai periculoase drumuri din Europa

România are cele mai periculoase drumuri din Europa
Accident mortal produs în județul Constanța

România are cele mai periculoase drumuri din Europa. În țara noastră se înregistrează 96 de morți în accidente rutiere la un milion de locuitor, spre deosebire de 22, în Suedia, țara cu cele mai sigure drumuri, sau de 51, media Uniunii Europene. Față de anul trecut, în România nu s-a înregistrat nicio îmbunătățire la acest capitol.

Potrivit cifrelor preliminare publicate astăzi, 11 iunie 2020, de Comisia Europeană, numărul persoanelor care și-au pierdut viața pe drumurile din UE în 2019 este mai mic decât cel din anii precedenți. Se estimează că 22.800 de persoane au murit într-un accident rutier anul trecut, cu aproximativ 7.000 de decese mai puțin decât în 2010, adică o scădere de 23%. În comparație cu 2018, numărul a scăzut cu 2 %. Cu o medie de 51 de decese cauzate de accidente rutiere la 1 milion de locuitori, Europa rămâne, de departe, cea mai sigură regiune din lume în materie de siguranță rutieră.

Nici decese, nici vătămări grave pe drumurile europene până în 2050. Acesta este obiectivul nostru. Ne-am propus să reducem cu 50 % numărul de decese și cu 50 % numărul de vătămări grave până în 2030 și știm că obiectivul nostru poate fi atins. UE a înregistrat în trecut o scădere substanțială a accidentelor rutiere mortale, însă cifrele au stagnat în ultimul timp. În plus, disparitățile dintre țări rămân enorme. Numai printr-o combinație de măsuri legislative, finanțare adecvată, standarde pentru vehicule și infrastructură, digitalizare și schimb de bune practici ne vom putea atinge obiectivul.”

Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean

De ce respectă germanii regulile de circulație (și românii nu)

Tendința de fond rămâne descendentă. Opt state membre au înregistrat o scădere record a numărului de accidente mortale în 2019: Croația, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Letonia, Luxemburg și Suedia. Cu toate acestea, progresele au încetinit în majoritatea țărilor. Prin urmare, obiectivul UE de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidente rutiere între 2010 și sfârșitul anului 2020 nu va fi atins. Deși este probabil ca numărul accidentelor rutiere mortale să scadă semnificativ în 2020, ca urmare a măsurilor luate în scopul combaterii pandemiei de coronavirus, această scădere nu va fi suficientă pentru atingerea obiectivului.

Deși performanțele statelor membre în materie de siguranță rutieră converg, numărul de decese cauzate de accidente rutiere din țara cu rezultatele cele mai slabe rămâne de patru ori mai mare decât cel din țara cu rezultatele cele mai bune. În 2019, cele mai sigure drumuri au fost cele din Suedia (22 de decese / milion de locuitori) și din Irlanda (29/milion), în timp ce România (96/milion), Bulgaria (89/milion) și Polonia (77/milion) au raportat cele mai ridicate rate ale mortalității. Media UE a fost de 51 de decese la un milion de locuitori.

Numărul de decese în accidente rutiere la un milion de locuitori. România este pe primul loc. Sursa: Comisia Europeană

Unele țări au realizat progrese enorme: Grecia, Spania, Portugalia, Irlanda, cele trei țări baltice (Letonia, Lituania, Estonia) și Croația au înregistrat reduceri peste medie (între 30 % și 40 %) ale numărului de accidente rutiere mortale.

„Sunt de doi ani în Anglia și m-au depășit numai 3 mașini. Una era condusă de un român.” De ce românii respectă regulile în străinătate, dar acasă nu?

Pentru următorul deceniu, UE a stabilit în cadrul său pentru politica de siguranță rutieră 2021-2030 un nou obiectiv de reducere cu 50 % atât a numărului de decese, cât și, pentru prima dată, a numărului de vătămări grave până în 2030Declarația de la Stockholm din februarie 2020 deschide calea către un nou angajament politic global pentru următorul deceniu.

Se estimează că, pentru fiecare persoană decedată, alte cinci persoane suferă vătămări grave, cu sechele pentru tot restul vieții (aproximativ 120 000 de persoane în 2019). Costul extern al accidentelor rutiere a fost estimat la aproximativ 280 de miliarde EUR, adică aproximativ 2 % din PIB-ul UE. 

Plan de acțiune strategic privind siguranța rutieră al Comisiei și cadrul UE pentru politica de siguranță rutieră 2021-2030 au stabilit, de asemenea, planuri ambițioase în materie de siguranță rutieră în vederea atingerii obiectivului de zero decese cauzate de accidente rutiere până în 2050 („Viziunea zero”).

De ce murim pe șosele. Cum ne poate salva viețile Teoria Ferestrelor Sparte

Pentru a realiza „Viziunea zero”, Comisia implementează în prezent în UE Sistemul sigur. Acest Sistem sigur prevede vehicule mai sigure, o infrastructură mai sigură, o mai bună utilizare a echipamentelor de protecție, viteze mai reduse și o mai bună îngrijire post-coliziune. În plus, UE va depune eforturi în scopul asigurării unei mai bune aplicări transfrontaliere a sancțiunilor pentru infracțiuni rutiere, al digitalizării permiselor de conducere și al dezvoltării unor noi modalități de a ajuta statele membre cu rezultate relativ slabe în materie de siguranță rutieră.

Numărul de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori – date preliminare pentru 2019*

201020182019variație %
2018-2019
variație %
2010-2019
Belgia7753566 %-24 %
Bulgaria10587893 %-19 %
Cehia776258-6 %-23 %
Danemarca46303520 %-20 %
Germania454037-7 %-16 %
Estonia595139-22 %-34 %
Irlanda4729291 %-33 %
Grecia1136565-1 %-45 %
Spania533936-6 %-31 %
Franța6449480 %-19 %
Croația997773-6 %-30 %
Italia705555-1 %-20 %
Cipru7357596 %-13 %
Letonia1037869-12 %-39 %
Lituania9562666 %-38 %
Luxemburg646036-39 %-31 %
Ungaria746562-5 %-19 %
Malta313832-11 %23 %
Țările de Jos323534-3 %9 %
Austria6646460 %-26 %
Polonia10376770 %-26 %
Portugalia806661-8 %-33 %
România11796960 %-22 %
Slovenia67444913 %-25 %
Slovacia6548517 %-25 %
Finlanda514337-14 %-24 %
Suedia283222-32 %-17 %
UE675251-2 %-23 %
Regatul Unit3028280 %-3 %
Elveția422722-20 %-43 %
Norvegia4320201 %-48 %
Islanda255217-67 %-25 %

* Cifrele pentru 2019 se bazează pe date provizorii pentru anumite țări și pot face obiectul unor modificări minore în momentul publicării datelor finale în toamna anului 2020. Variațiile procentuale din tabel sunt calculate pe baza numărului absolut de decese, nu pe baza ratei mortalității la un milion de locuitori. Cu excepția cazului în care se menționează altfel, toate cifrele agregate la nivelul UE reflectă situația din UE fără Regatul Unit. Deși acest lucru duce în mod inevitabil la scăderea numărului de decese din Uniune, rata mortalității la un milion de locuitori din UE a crescut, datorită rezultatelor relativ bune ale Regatului Unit în materie de siguranță rutieră.


Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News sau canalul de WhatsApp.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website.

Comentariile la articole sunt moderate. Așa se întâmplă încă din 2015, de la înființarea Constanța 100%. Am luat această decizie pentru a evita injuriile, calomniile, informațiile false. Dacă doriți să comentați, vă solicităm să folosiți un limbaj decent, să nu folosiți atacuri la persoană și nici informații false. Utilizatorului îi revine întreaga responsabilitate a comentariilor și a acțiunilor sale decurgând din acest act.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Post

Ce măsuri de relaxare intră în vigoare pe 15 iunie

joi iun. 11 , 2020
Premierul Ludovic Orban a anunțat joi seară că Guvernul va decide prelungirea stării de alertă săptămâna viitoare. Șeful Guvernului a anunțat însă că mai multe restricții vor fi ridicate începând cu 15 iunie. Astfel de la această dată se vor putea redeschide mall-urile, grădinițele și afterschool-urilor, nu va mai fi […]
Ludovic Orban

V-ar putea interesa și: