
Compania de Autostrăzi se angajează să finalizeze aproape 360 de kilometri de autostradă în următorii doi ani, până în decembrie 2025, adăugându-se la cei aproximativ 970 de kilometri existenți. Din aceștia, aproape 320 de kilometri sunt în construcție pe Autostrada Moldovei (A7), la care se adaugă tronsoanele Sibiu-Pitești din A1 și Cluj-Oradea din A3. Orașe precum Târgu-Mureș sunt deja conectate la infrastructura modernă, atrăgând noi investiții și fabrici în ultimii doi ani.
În 2024, Ministerul Transporturilor a acordat undă verde CNAIR, companiei de investiții în infrastructura rutieră, la opt ani după schimbarea strategiei CNADNR și separarea activităților între CNAIR (administrare) și CNIR (investiții).
„Compania Națională de Investiții Rutiere este una dintre cele două companii rezultate din reorganizarea CNADNR. CNAIR continuă administrarea infrastructurii rutiere, în timp ce CNIR se ocupă de investiții, drumuri expres, autostrăzi, pasaje și variante ocolitoare. Cu această dezvoltare, am depășit borna de 1.000 km de autostradă și drumuri expres, dar nu trebuie să uităm de cei peste 17.000 km de drumuri naționale care necesită întreținere,” a declarat Gabriel Budescu la emisiunea ZF Investiți în România! Un proiect ZF&CEC Bank.
Preluarea proiectelor se face prin ordin de ministru, primele șapte proiecte fiind deja nominalizate, inclusiv secțiunea montană a autostrăzii A8 (157 km) și autostrada Târgu Neamț-Iași-Ungheni (93,3 km).
Recomandare: Românii nu știu să conducă pe autostradă! 4 reguli care ne pot salva viața
CNIR își propune să accelereze implementarea proiectelor prin monitorizarea strictă a fiecărui pas, pentru a evita întârzierile și relansările repetate ale licitațiilor. „Ne dorim să realizăm obiectivele în termenele și condițiile licitate, să nu mai ajungem la întârzieri de ani de zile sau relansări multiple. Vom aplica penalități pentru depășiri, asigurându-ne că contractele sunt respectate,” a explicat Budescu.
Ce va fi gata în următorii doi ani
- A0: sector nord (4,47 km): Data finalizării: 4 octombrie 2024
- A0: sector nord (8,5 km): Data finalizării: noiembrie 2025
- A1: Curtea de Argeș – Pitești (30,3 km): Data finalizării: 2025
- Autostrada Ploiești – Buzău (63,25 km):
- Dumbrava – Mizil (21 km): Termen: octombrie 2024
- Mizil – Pietroasele (28,35 km): Termen: octombrie 2024
- Pietroasele – Municipiul Buzău (13,9 km)
- Autostrada Buzău – Focșani (82,44 km):
- Buzău – Vadu Pașii (4,6 km): Termen: 2024
- Vadu Pașii – Râmnicu Sărat (30,8 km): Termen: 2025
- Râmnicu Sărat – Mândrești Munteni (36,1 km): Termen: 2025
- Mândrești Munteni – Focșani (10,94 km): Termen: 2024
- Autostrada Focșani – Bacău (95,9 km):
- Focșani – Domnești Târg (35,6 km): Termen deschidere: 2025
- Domnești Târg – Răcăciuni (38,78 km): Termen deschidere: 2025
- Răcăciuni – Bacău (21,52 km): Termen deschidere: 2025
- Autostrada Bacău – Pașcani (77,38 km):
- Săucești – Trifești (30,3 km): Termen deschidere: 2025
- Trifești – Gherăești (18,99 km): Termen deschidere: 2025
- Mircești – Pașcani (28,09 km): Termen deschidere: 2025
Sursa: CNAIR, la solicitarea ZF
Recomandare: