
Raportul Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) arată că, la finalul anului 2024, în România erau înmatriculate 10.785.260 de vehicule, în creștere cu 4,37% față de 2023, când parcul auto național număra 10.333.293 de unități.
Problema vechimii autoturismelor din România continuă să fie un motiv de îngrijorare.
Structura parcului auto în 2024
Din totalul vehiculelor înregistrate, 8.449.781 sunt autoturisme, reprezentând o creștere de 4,23% față de 2023. Alte categorii includ:
- Autovehicule pentru transport mărfuri: 1.119.723 unități;
- Remorci: 473.292 unități;
- Motociclete: 224.688 unități;
- Mopede: 6.614 unități;
- Autobuze și microbuze: 57.128 unități;
- Semiremorci: 173.071 unități;
- Vehicule pentru scopuri speciale: 57.671 unități;
- Tractoare: 38.339 unități.
Carburant și tehnologii alternative
În categoria autoturismelor, predomină cele alimentate cu motorină (4.284.499 unități) și benzină (3.759.587 unități). Vehiculele hibride și electrice încep să câștige teren:
- Hibride: 266.598 unități, în creștere cu 44,93% față de 2023;
- Electrice: 49.594 unități, în creștere cu 26,29% comparativ cu 2023, chiar dacă piața de mașini electrice noi a scăzut cu 36%. Creșterea reflectă înmatricularea de vehicule second-hand importate.
De remarcat este faptul că numărul autoturismelor pe benzină a crescut cu doar 1,30%, în timp ce cele diesel au avansat cu 4,52%.
Vechimea parcului auto – un semnal de alarmă
Cea mai mare problemă a parcului auto rămâne vechimea vehiculelor. La finalul lui 2024, majoritatea autoturismelor aveau peste 20 de ani (3.037.393 unități). Distribuția vechimii arată astfel:
- Peste 20 de ani: 35,95% din total, o creștere cu 12,77% față de 2023;
- 16-20 ani: 29,58%, în scădere față de 2023;
- 11-15 ani: 15%, de asemenea în scădere;
- 6-10 ani: 11,26%, în creștere cu 9,91%;
- 3-5 ani: 4,76%, în scădere cu 6,21%;
- 0-2 ani: doar 3,45%, deși în creștere cu 9,81%.
Deși parcul auto național a înregistrat o creștere semnificativă în 2024, structura sa ridică semne de întrebare privind siguranța și impactul asupra mediului. Numărul ridicat de autoturisme vechi și creșterea ponderii acestora indică o tendință îngrijorătoare. În același timp, adoptarea vehiculelor electrice și hibride arată un interes în creștere pentru tehnologii mai prietenoase cu mediul, însă acestea reprezintă încă o mică parte din total. România are nevoie de politici mai ferme pentru încurajarea înnoirii parcului auto și reducerea numărului de vehicule învechite.
Recomandări:
Florin Mitroi și-a lăsat acasă mașinile de lux și s-a dus la serviciu cu transportul în comun