Românii cumpără din ce în ce mai multe mașini – vechimea este o problemă

Raportul Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) arată că, la finalul anului 2024, în România erau înmatriculate 10.785.260 de vehicule, în creștere cu 4,37% față de 2023, când parcul auto național număra 10.333.293 de unități.

Problema vechimii autoturismelor din România continuă să fie un motiv de îngrijorare.

Structura parcului auto în 2024

Din totalul vehiculelor înregistrate, 8.449.781 sunt autoturisme, reprezentând o creștere de 4,23% față de 2023. Alte categorii includ:

  • Autovehicule pentru transport mărfuri: 1.119.723 unități;
  • Remorci: 473.292 unități;
  • Motociclete: 224.688 unități;
  • Mopede: 6.614 unități;
  • Autobuze și microbuze: 57.128 unități;
  • Semiremorci: 173.071 unități;
  • Vehicule pentru scopuri speciale: 57.671 unități;
  • Tractoare: 38.339 unități.

Carburant și tehnologii alternative

În categoria autoturismelor, predomină cele alimentate cu motorină (4.284.499 unități) și benzină (3.759.587 unități). Vehiculele hibride și electrice încep să câștige teren:

  • Hibride: 266.598 unități, în creștere cu 44,93% față de 2023;
  • Electrice: 49.594 unități, în creștere cu 26,29% comparativ cu 2023, chiar dacă piața de mașini electrice noi a scăzut cu 36%. Creșterea reflectă înmatricularea de vehicule second-hand importate.

De remarcat este faptul că numărul autoturismelor pe benzină a crescut cu doar 1,30%, în timp ce cele diesel au avansat cu 4,52%.

Vechimea parcului auto – un semnal de alarmă

Cea mai mare problemă a parcului auto rămâne vechimea vehiculelor. La finalul lui 2024, majoritatea autoturismelor aveau peste 20 de ani (3.037.393 unități). Distribuția vechimii arată astfel:

  • Peste 20 de ani: 35,95% din total, o creștere cu 12,77% față de 2023;
  • 16-20 ani: 29,58%, în scădere față de 2023;
  • 11-15 ani: 15%, de asemenea în scădere;
  • 6-10 ani: 11,26%, în creștere cu 9,91%;
  • 3-5 ani: 4,76%, în scădere cu 6,21%;
  • 0-2 ani: doar 3,45%, deși în creștere cu 9,81%.

Deși parcul auto național a înregistrat o creștere semnificativă în 2024, structura sa ridică semne de întrebare privind siguranța și impactul asupra mediului. Numărul ridicat de autoturisme vechi și creșterea ponderii acestora indică o tendință îngrijorătoare. În același timp, adoptarea vehiculelor electrice și hibride arată un interes în creștere pentru tehnologii mai prietenoase cu mediul, însă acestea reprezintă încă o mică parte din total. România are nevoie de politici mai ferme pentru încurajarea înnoirii parcului auto și reducerea numărului de vehicule învechite.

Recomandări:

Șeful milionar al uneia dintre cele mai mari companii elvețiene conduce o Skoda, românii își cumpără mașini scumpe

Prețurile exorbitante ale mașinilor sufocă piața auto europeană: vânzările și profitul, în cădere liberă

Florin Mitroi și-a lăsat acasă mașinile de lux și s-a dus la serviciu cu transportul în comun

Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website. Comentariile la articole sunt moderate.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul următor

Accident grav în Valu lui Traian: un biciclist bătrân, rănit extrem de grav de un șofer COMPLETARE: victima a decedat

lun ian. 27 , 2025
Un accident rutier grav a avut loc în acestă dimineață la ieșirea din localitatea Valu lui Traian spre Murfatlar. Un biciclist, în vârstă de aproximativ 70 de ani, a fost lovit de un autoturism și a rămas inconștient pe carosabil. La fața locului au intervenit de urgență echipajele SMURD B2 […]
accident-biacicleta