Situație critică la Șantierul Naval Mangalia: „Oamenii nu mai pot trăi din promisiuni”

santierul naval DMHI Mangalia (62)

Cel mai mare șantier naval din România, Damen Shipyards Mangalia, traversează cea mai gravă criză din istoria sa recentă. Sindicatul Liber „Navalistul” avertizează printr-un memoriu adresat Guvernului României și Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului că întârzierea salariilor, datoriile uriașe și lipsa unei strategii guvernamentale pot conduce la prăbușirea definitivă a unui obiectiv strategic național și lansează un apel disperat către Guvern și Ministerul Economiei: „Nu mai avem nevoie de promisiuni, ci de decizii ferme și măsuri concrete, acum!”.

Datorii de peste 200 milioane de euro și salarii neplătite de luni întregi

Situația financiară a Damen Shipyards Mangalia este dramatică. Potrivit datelor oficiale prezentate de sindicat:

  • salariile restante depășesc 17 milioane de lei,
  • creanțele salariale înscrise în tabelul creditorilor depășesc 4 milioane de lei,
  • obligațiile fiscale restante către bugetul de stat (inclusiv contribuțiile pentru sănătate și pensii) însumează peste 83 milioane de lei,
  • în perioada iunie 2024 – iulie 2025 s-au acumulat datorii curente de 161 milioane de lei, echivalentul a 32 milioane de euro.

Acestea se adaugă creanțelor totale, evaluate la aproximativ 200 milioane de euro.

„Indiferența autorităților destabilizează viața unei comunități întregi”

Sindicatul acuză lipsa unei viziuni clare din partea Guvernului și a Ministerului Economiei, deși statul român este acționar majoritar al șantierului:

„Nicio autoritate nu a comunicat public care este strategia pentru cel mai mare șantier naval din România. În lipsa unor decizii, totul indică abandonul și lipsa unei strategii de redresare. Indiferența autorităților destabilizează întreaga viață socială și economică a Mangaliei, lăsând oamenii într-o stare de nesiguranță și teamă”, se arată în memoriul transmis de sindicat.

Sindicaliștii subliniază că fiecare zi fără intervenție reduce dramatic șansele de salvare a șantierului, lăsând fără locuri de muncă mii de familii din Mangalia.

Ce solicită sindicaliștii

În memoriu, Sindicatul Liber „Navalistul” formulează șase cerințe imperative adresate Guvernului României:

  1. Plata integrală a salariilor restante și respectarea contractului colectiv de muncă;
  2. Sprijin guvernamental imediat pentru finanțarea activității, inclusiv prin ajutor de stat și garanții bancare;
  3. Încheierea unui nou parteneriat cu un investitor internațional serios și stabil;
  4. Integrarea șantierului în programele de producție de armament și accesarea fondurilor europene (inclusiv programul SAFE);
  5. Clarificarea rapidă a situației dintre acționari și exercitarea dreptului de preempțiune de către statul român;
  6. Elaborarea și aplicarea unei strategii naționale de salvare și relansare a șantierului.

„Vrem să muncim acasă, lângă familiile noastre”

Sindicaliștii transmit un mesaj tranșant Guvernului:

„Oamenii nu mai pot trăi din promisiuni și conferințe de presă. Avem nevoie de măsuri clare și executabile acum, înainte să fie prea târziu. Noi, navaliștii din Mangalia, vrem să muncim aici, acasă, și să ducem mai departe tradiția construcțiilor navale la Marea Neagră. Salvați șantierul! Salvați Mangalia!”, a declarat Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber „Navalistul”.

Un colos industrial la răscruce

Fondat ca șantier strategic la Marea Neagră, Damen Shipyards Mangalia are capacitatea de a construi unele dintre cele mai mari nave din Europa. Închiderea sau stagnarea sa ar însemna o pierdere uriașă pentru industria navală românească și pentru economia națională, dar și un șoc devastator pentru orașul Mangalia, unde mii de familii depind direct sau indirect de activitatea șantierului.

Sindicatul Liber Navalistul organizează un protest masiv astăzi, 24 septembrie 2025, la sediul Ministerului Economiei din București.

Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News sau canalul de Facebook.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website. Comentariile la articole sunt moderate.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul următor

Primarul Constanței stinge iluminatul stradal ca să facă economie, dar aruncă peste 3 milioane de lei pentru închirierea luminițelor de Crăciun

mie sept. 24 , 2025
Primarul Constanței a explicat de ce lasă Constanța în beznă, stingând luminile când afară este încă noapte. „Trebuie să economisim de peste tot. Mă rog, am mai auzit chestiunea asta. O să analizăm să vedem în ce măsură putem să ducem mai încolo stingerea.”, a declarat primarul la Dotto TV. […]