Turiștii și localnicii care ajung pe faleza din Costinești sunt în pericol

Turiștii și localnicii care ajung pe faleza din Costinești sunt în pericol

Un consilier local din Costinești atrage atenția că faleza din localitate este pericol public.

A trecut un deceniu de la ultimele lucrări provizorii de stabilizare a țărmului mării în zonă, iar sarea acesteia s-a agravat extrem de mult în iarna 2018-2019, când fenomene hidrometeorologice complexe au dus la punerea în pericol a stabilității întregii faleze și a construcțiilor din zonă. În ultimii ani au loc dese alunecări și prăbușiri ale falezelor, în contextul nerealizării de urgență a lucrărilor de stabilizare.

În anul 2018, Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral a realizat un studiu privind stadiul lucrărilor hidrotehnice de protecție a falezei Costinești din care rezultă faptul că o bună parte din faleză se află într-o stare critică, existând pericolul real ca planșele de beton, care

au rol de susținere, să se disloce și să se prăbușească, însă până în prezent să nu se ia nicio măsură concretă pentru gestionarea riscurilor existente în zona costieră.

„În calitate de consilier local al comunei Costinești, am solicitat Ministerului Mediului intervenții urgente pe faleză deoarece există pericolul prăbușirii acesteia, putând antrena chiar și afectarea căilor de comunicații – stradă, rețele de alimentare cu energie electrică, canalizare, apă. Fenomenul de cedare a lucrărilor de consolidare a falezei este unul progresiv și continuu, proces accentuat și de faptul că pe anumite tronsoane nu mai există practic plajă, iar valurile se sparg direct în faleză.”, spune Mugurel – Radu Călin, consilier din partea Partidului Republican din România.

„Cu toate că zona falezei, unde există pericol de prăbușire, este închisă, mulți turiști se aventurează sub plăcile și grinzile grele de sute de kilograme pentru a se scălda sau a se feri de soare în sezonul estival. Este statul român pregătit să riște viața cetățenilor ei și distrugerea proprietăților lor când ar fi putut, atât de simplu, să le salveze, domnule ministru Tanczos Barna?

Ministerul Mediului recunoaște că pe o porțiune a falezei Costinești există pericolul de accidentare, dar tot ceea ce au putut face, înainte de începerea sezonului estival 2022, a fost să instaleze garduri metalice pentru interzicerea accesului.”, mai spune acesta.

„Subliniem faptul că în prezent lucrările de consolidare a falezei, între strada Azurului și strada Grigore Berindei, se află în pericol iminent de cedare, aspect ce va conduce la afectarea masivului de pământ și a zonei limitrofe acesteia (căi de comunicații – strada, rețele de alimentare cu energie electrică, canalizare, apă, etc.)”, a transmis Ministerul Mediului.

Recomandare: Opt motive pentru care ar fi bine să evitați litoralul românesc în vara aceasta

Singura soluție pe care Apele Române spun că o au la problema falezei din Costinești constă în dezafectarea apărării zonei de faleze, reprezentată de palplanșele metalice și protecției cu prefabricate de tip T și executarea de lucrări inginerești pentru stabilizarea și consolidarea acelei porțiuni de faleze, prevăzute în proiectul “Reducerea eroziunii costiere, faza II, 2014 – 2020”. Doar că, nimeni nu știe când vor demara aceste lucrări deoarece nu a fost depusă nicio ofertă în cadrul licitației publice de atribuire a contractului.

„Cu siguranță, anul acesta, localnicii și turiștii vor fi în continuare în pericol în zona falezei din Costinești, obiectiv ce împlinește un deceniu de degradare continuă.”, spune consilierul.


Mai jos puteți citi răspunsul primit de acesta.

”1.    Situația existentă a falezei Costinești – zona centrală

În ceea ce privește intravilanul localității Costinești, zona terasei „Famagusta”, unde din cauza destabilizării lucrărilor de protecție a falezei, atât a celor definitive cât și a celei provizorii (soluție cu palplanșe metalice), pe o întreagă lungime de consolidare a falezei s-a creat o zonă de instabilitate unde există un pericol de accidentare prin cădere de elemente constructive grele (palplanșe metalice și prefabricate din beton) și implicit cedarea masivului de pământ din spatele acestuia, iar o deschidere de aproximativ 30 – 40 ml este supusă direct acțiunii valurilor.
În vederea limitării accesului publicului în zonă, s-a acționat periodic la îngrădirea zonei pentru delimitarea acesteia. Ultima acțiune de limitare a accesului de acest fel a avut loc în luna aprilie 2022 când au fost montate elemente metalice (gard metalic).
De asemenea, cu ocazia vizitei în teren s-a observat subspălarea stratului de fundare al elementelor prefabricate pe întreaga lungime de consolidare a falezei cu soluția din elemente prefabricate. În zona aflată la nord de terasa “Famagusta” terenul de fundare a elementelor prefabricate a fost spălat ca urmare a furtunilor marine. În prezent, o parte din elementele prefabricate de consolidare a falezei s-a înclinat mai mult ca urmare a extragerii materialului din terenul de fundare, iar o parte dintre acestea prezintă subspălare a materialului de fundare. Distanța dintre talpa elementelor și teren este de 40 – 50 cm, în partea exterioară expusă în continuare acțiunii valurilor. În partea sudică a terasei, distanța de la talpă până la teren variază între 10 și 20 cm.
Această subspălare și destabilizare a prefabricatelor vine în contextul unei furtuni marine de intensitate medie, însă caracterizată la mal de o eroziune puternică a țărmului.
Pe toată lungimea cuprinsă între punctul pescăresc din dreptul Epavei și până la strada Grigore Berindei, plaja este erodată iar nisipul a fost îndepărtat în totalitate, valurile lovind direct în faleză și în structurile de protecție a acesteia.
Menționăm că Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral (ABADL) a avizat Nota Conceptuală “Reabilitare Faleza Costinești – Zona Centrală, județul Constanța” cu aviz în CTE ABADL cu avizul nr. 2/12.04.2018, și în CTE ANAR cu avizul nr. 10/16.04.2018, și în CTE Ministerul Apelor și Pădurilor cu avizul nr. 40/27.06.2018, nefinanțată până la această dată.
Subliniem faptul că în prezent lucrările de consolidare a falezei, între strada Azurului și strada Grigore Berindei, se află în pericol iminent de cedare, aspect ce va conduce la afectarea masivului de pământ și a zonei limitrofe acesteia (căi de comunicații – strada, rețele de alimentare cu energie electrică, canalizare, apă, etc.).

2.    Proiectul de Reducere a Eroziunii Costiere, faza a II-a

În prezent ABA Dobrogea Litoral implementează proiectul major “Reducerea eroziunii costiere, faza II, 2014 – 2020”, cu finanțare din Programul Operațional Infrastructură Mare.
În cadrul acestui proiect este prevăzută pentru lucrări de protecție costieră și zona Costinești, având limitele cuprinse între zona Epava și Hotel Forum, pe o lungime de 2550 ml.
Schema de protecție costieră aprobată în cadrul Studiului de Fezabilitate prevede lucrări de extindere a plajelor cu lungimi între 70 și 100 metri de la nivelul 0 al apei pe cinci celule costiere delimitate de construcția a 7 structuri de piatră noi pentru reținerea sedimentelor cu o lungime totală de cca 3200 ml.
Cota superioară a plajelor noi create este de +3.00 față de nivelul 0 al apei; schema de protecție costieră prevede și ample lucrări de mediu reprezentate de construcția a 3 bio-structuri și 3 recifuri artificiale pentru popularea cu speciile Zostera Noltii, respectiv Phalos Dactylos.
În zona mini-acvatoriului rezultat ca urmare a protejării descărcării la mare a surplusului de apă din lacul Costinești, se propune implantarea unei zone cu specia Cystoseira Barbata.
În caietul de sarcini aferent procedurii de atribuire a lucrărilor descrise sintetic mai sus, este prevăzută dezafectarea apărării zonei de faleze, reprezentată de palplanșele metalice și protecției cu prefabricate de tip T și executarea de lucrări inginerești pentru stabilizarea și consolidarea acelei porțiuni de faleze.
În ceea ce privește stadiul procedurii de atribuire a contractului de lucrări, vă comunicăm că independent de voința ABA Dobrogea Litoral, nu s-a putut semna contractul (din cauza faptului că nicio ofertă nu a răspuns solicitărilor caietului de sarcini). În prezent suntem în faza de a relua întreaga procedură și estimăm republicarea documentației în săptămâna 02-06 mai 2022.

Totodată estimăm că până la sfârșitul anului 2022 să semnăm contractul de lucrări și astfel să putem implementa în condiții optime lucrările prevăzute pentru protecția costieră în zona Costinești.”

Cu deosebită considerație,
Direcția de Comunicare, Transparență și IT
Serviciul Relații cu Publicul și Mass – Media
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor

energia residence
Zen Residence
comprest util asfalt dobrogea



Leave a Reply

Your email address will not be published.

Următorul articol

Constanța, pe locul al doilea în România după numărul persoanelor care mor în accidente rutiere

Sun May 29 , 2022
​Județul Constanța, pe locul al doilea în România la numărul persoanelor care mor în accidente rutiere. În România, în 2019 aveau loc puțin peste 31.000 de accidente rutiere cauzatoare de vătămări corporale. Cele mai multe au avut loc în interiorul localităților, nu pe șoselele din afara orașelor sau pe autostrăzi, […]