Conducerea USR Constanța a anunțat că va solicita discuții, în alianța cu PNL, despre regulamentul parcărilor din municipiu. Regulament votat de ambele partide.
Am întrebat pe cei de la USR cu ce propuneri se duc la discuții. Cum nu facem parte din presa agreată de partid, nu am primit niciun un răspuns.
Ne permitem însă, pe această cale, să le adresăm consilierilor USR și PSD câteva sfaturi despre cum trebuie modificat regulamentul, după ce am studiat modul în care se parchează în zeci de orașe din Europa.
În toate am găsit cel puțin două lucruri care nu se regăsesc – deși ar trebui – în Constanța.
Unu: renunțați la rezervarea locurilor de parcare rezidențiale. Nu există nicăieri în lume sistemul acesta de la noi: am depus cerere primul, e locul meu. Stabiliți, prin regulament, ca pe locurile rezidențiale să poată parca numai cei care locuiesc în zonă, contra unei sume modice. În unele orașe din Germania e echivalentul a 50 de lei pe an. Asta pentru prima mașină. Prețul trebuie să fie mai mare pentru a două mașină. Pentru a treia, mult mai mare. Cine are patru mașini n-ar trebui să poată să o parcheze și pe a patra. Cum se va parca? La fel ca în Europa: cine vine acasă, poate parca pe orice loc liber din zonă. Fără să fie „al lui”. Unele orașe din Europa permit musafirilor să parcheze pe termen limitat, altele nu. Rămână la latitudinea consilierilor municipali. Trebuie făcut însă ceva pentru cei care vin și lasă mașinile luni de zile într-un loc, deși nu stau acolo. Sau pentru familiile de două persoane care țin în fața blocului 3 mașini.
E drept, modificarea sistemului ar însemna că toate pilele și relațiile rămân fără loc de parcare de la primăriei. Ăsta e motivul pentru care, din păcate, sunt sigur că această modificare nu va fi adoptată, deși e practicată în toată Europa.
Doi: renunțați la taxarea parcării 24 de ore din 24. N-am văzut acest lucru nicăieri. Și este mai mult decât evident că, peste noapte, de pildă, nu se bat șoferii pentru locurile de parcare din centru. Se poate stabili un orar, de pildă 07.00 – 21.00, în care se plătește parcarea, iar în rest să fie gratuit. Se practică. Unele orașe au chiar intervale gratuite în timpul zilei. Principiul contează. Stabilirea orelor rămâne la latitudinea consilierilor.
Trei: schimbați amenzile. Acum plătești 500 de lei pentru că ai ocupat un loc de parcare fără să plătești, dar numai de 200 de lei pentru că ai blocat accesul în toată parcarea. Sumele sunt ridicole, mai ales că poți plăti la jumătate în 15 zile. Deci dacă blochez o parcare cu 100 de locuri plătesc 100 de lei, iar dacă blochez un singur loc, 250? Care e logica? (UPDATE: în noul regulament de parcare, acest lucru este rezolvat).
Patru. Ar trebui să luați în calcul și sistemul londonez, care taxează parcarea în funcție de poluare. N-am găsit asta decât acolo, dar e interesant. Mașinile diesel plătesc mai mult. De asemenea, se plătește mai mult în funcție de noxele emise. La câte rable avem în Constanța, e o modalitate de a scăpa de ele.
Cinci: luați măsuri proactive pentru a încuraja construirea de parcări, în parteneriat public-privat. Convingeți investitorii, de pildă, ca în loc de un bloc să facă o parcare. Aveți pârghii. Și, de ce nu, luați în calcul și modelul Brașovului, care obligă pe cei care construiesc să asigure două locuri de parcare per apartament, nu 1,2, ca în Constanța.
Am explicat pe larg aceste lucruri și în emisiunea de mai jos.
Articole similare:
Tot ce trebuie să știi despre parcarea în municipiul Constanța (în 13 imagini)
Parcarea cu plată goală, trotuarele pline de mașini
Orașe fără mașini. Ce face Boc în Cluj Napoca
În Constanța se poate plăti, deja, abonament de parcare pentru zona 2
Hotelierii din Mamaia pot închiria locuri de parcare cu 70 de bani pe oră
Cum fentează turiștii taxa de parcare din Mamaia
Și în Londra, parcarea rezidențială este, în unele cazuri, mai ieftină decât în Constanța
Parcarea în Milano, gratuită pentru rezidenți. Fără plăcuțe
Parcarea în Constanța, discriminatorie și printre cele mai scumpe din Europa
De la 1 ianuarie 2022, se va majora taxa pentru parcarea rezidențială în Constanța
Constanța, SUFOCATĂ de mașini. De ce NU ar trebui să ne dorim PARCĂRI
Interesante propunerile dvs. Initiati o petitie sau ceva care sa determine autoritatile locale sa faca modificari sa ia in considerare propunerile !
Le-am trimis Primariei Constanta in timpul dezbaterii publice oficiale. Pe acestea si altele. Unele dintre ele au fost acceptate, altele (cele despre care scriu acum) nu.
Punctul 2 trebuie de urgenta aplicat, e ridicol sa platesti parcare noaptea. Chiar ca nicăieri nu găsești așa ceva. Nu poți sa forțezi oamenii sa achiziționeze abonamente in halul asta.
Și as mai Adauga un lucru..imbunatirea aplicației constanta parking..
ref pct 1 in marea britanie – daca o persoana care locuieste in zona rezidentiala vine si nu gaseste loc liber, suna la tel si vine o persoana autorizata – chiar vine – verifica masinile care nu trebuie sa se afle in zona si da amenda/ridica. In constanta eu am loc de parcare rezervat, o singura data a venit la apel politia locala cand am gasit locul ocupat, restul apelurilor in nr de 2-3 pe care le-am mai facut in timp ,nu a mai venit. nu cred ca pct 1 este viabil la noi.
Si o mica completare: interzicerea parcării mașinilor de firmă (în special dube) in zonele rezidențiale.
Nu au voie nici acum masinile de peste 3,5 tone. Daca exista cazuri, puteti anunta Politia Locala.
Sase: anularea taxarii parcarilor din cartiere
Ideea parcarii „fara sa fie al lui” ar fi buna daca parcarea aferenta imobilului ar putea sa acopere necesarul pentru fiecare familie, macar pentru o masina. Dar, din pacate, parcarea e proiectata pentru putine masini (in anii 70-80 nu erau multi proprietari de masini) si este necesara parcarea masinii pe strada de langa imobil, care, in viziunea primariei, va fi taxat cu o taxa pe an mai mare decat valoarea parcarii rezidentiale.
Conform regulamentului, riveranii care nu au loc de parcare de reședință pot beneficia de un loc de parcare prin plata unui abonament. De ex. art. 9, alin. (5):
”Riveranii persoane fizice din Zona 2, alții decât beneficiarii locurilor de parcare de reședință, care nu dețin loc de parcare propriu, beneficiază la cerere de locuri de parcare rezervate pe bază de abonament anual. Locurile de parcare vor fi marcate și semnalizate corespunzător.”
În Anexa 2, la abonamente avem:
”a. în zona 2 sunt disponibile următoarele tipuri de abonamente:
i. abonament pe 1 zi – 20 lei, tva inclus
ii. abonament pentru 7 zile-100 iei tva inclus
iii. abonament pentru 30 zile – 150 lei tva inclus
iv. abonament anual – 199 lei
v. abonament anual pentru riverani persoane fizice/persoane fizice autorizate/persoane juridice, cu loc de parcare rezervat, la nivelul taxelor aplicabile parcărilor rezidențiale pentru persoanele fizice/persoanele fizice autorizate/persoanelor juridice.
b. abonamentele pe 1 zi/7 zile/30 de zile și 1 an nu includ rezervarea locului de parcare.”
De unde rezultă că pentru zona 2, cei care nu au loc de parcare rezervat și parchează acolo unde au loc, vor plăti 199 de lei. Cei care au loc de parcare rezidențial (rezervat) plătesc anul acesta 208 lei și am înțeles că de anul viitor vor plăti 399 de lei (este un alt HCML pentru stabilirea contravalorii parcării rezidențiale). Problema va fi să găsim locuri de parcare libere din cele care nu sunt rezervate.
Și o problemă ceva mai mare este la cei care stau în zona 0 sau zona 1, cum sunt eu. În fața blocului nu este parcare rezidențială (e parcare cu plată de ani buni), deci acolo nu îmi va da nimeni loc de parcare. În spatele blocului este parcare rezidențială ocupată deja, iar pe strada alăturată unde pot parca mă tem că nu mă mai încadrez la definiția de ”Riveran”. În Brașov au redefinit ce înseamnă riveran (pe o rază de 200 de metri în jurul locuinței), tocmai pentru că riveranii care găsesc locurile de parcare de lângă casă ocupate deja de cei care achită tarif orar să nu fie amendați că parchează 100 de metri mai încolo.
Eu am apartament intr-un bloc nou,pe Str Pescarilor 65 C,unde dezvoltator a fost Mihai Toporan,cunoscut in Constanta din diverse motive.Cand blocul s-a dat in folosinta,toti locatarii stiam ca avem alocate locuri de parcare,asa cum apare in schitele contractului de vanzare – cumparare,de la Primaria Municipiului Constanta.In realitate blocului i s-a facut receptia,fara a avea locuri de parcare pentru toate cele 40 de apartamente,iar operatorul parcarii este Confort Urban Constanta,care are contract cu PFA Toporan Mihai,care la randul lui stabileste cine si cate locuri de parcare primeste ,la un pret de 10 ori mai mare decat o parcare rezidentiala,pentru ca toti locatarii sunt taxati ca persoane juridice,nicidecum ca rezidenti.Informati-va asupra acestui exemplu si dezvaluiti aceasta situatie,de care noi locatarii suntem foarte nemultumiti.Momentan ,desi eu am apartament in blocul mentionat,nu am loc de parcare.