Vrem să trăim ca în Cluj, dar vrem să plătim ca în Cluj? Chestiunea parcărilor

Cluj Constanta

Am comparat deseori Constanța cu municipiul Cluj-Napoca. Nu sunt singurul. Ne place Clujul, ne place ce face acolo Emil Boc, faptul că oamenii, nu blocurile, nu mașinile, nu alte interese obscure sunt în prim plan. Primarul și echipa sa trebuie să construiască orașe pentru oameni.

Ne place Clujul, dar nu prea ne place să plătim așa ca ardelenii.

Noul regulament de parcare din Constanța prevede o taxă de 7 lei, plus TVA, pentru zona 1 în oraș. Surpriză: în Cluj-Napoca, parcarea în centru este de 8 lei plus TVA. Și nici nu poți plăti de azi pe mâine. M-am cazat la un hotel acolo și am avut surpriza că nu puteam plăti decât până seara Nota bene: de seara până a 7 dimineața era gratuit. Așadar, câteva ore de parcare în centrul Clujului pot fi mult, mult mai ieftine decât în Constanța.

La noi e răzmeriță pe Facebook, se înjură, mai rămâne să amenințe că-și dau foc la mașini.

Am fost în Cluj, nici cei de-acolo nu sunt în al nouălea cer că taxa e așa de mare, dar, ce să vezi, se aplică.

E drept, în Constanța sunt și niște greșeli. De pildă, a treia oră de parcare e 15 lei și după… nu se știe. Practic, nu mai ai voie să parchezi. Mai mult, clujenii pot plăti și pentru mai puțin de o oră. Primăria Constanța n-a vrut să adopte acest model.

La fel de drept este că în Cluj se câștigă mai mult. Salariul este cu circa 25% mai mare. 8 lei pe oră este totuși destul de mult pentru cine muncește pe un salariu minim sau chiar mediu. Dacă ne raportăm la puterea de cumpărare din Cluj, ar rezulta că în Constanța parcarea ar trebui să fie 6 lei pe oră, plus TVA. E mult, e puțin? De ce nu are și Constanța un anumit interval în care parcarea e gratuită?

Filosofia din spatele prețului mare este să fie descurajat transportul în oraș cu mașina. De aceea parcarea în centru este taxată mai mult. Se mai naște însă o mirare în Constanța: e foarte mare centrul.

Primăria are însă mult de lucru pentru a crea un CT BUS din ce în ce mai eficient, pentru a reda toate trotuarele pietonilor, pentru a încuraja mersul cu bicicleta.

A început cu majorarea parcărilor. Să vedem cum va continua.

Să nu uităm totuși ce spun specialiștii: nu există prea puține parcări, ci parcări prea ieftine. Și, cu cât vom construi mai multe parcări și drumuri mai largi, cu atât oamenii vor folosi mai mult mașinile personale, deci va fi nevoie de alte parcări și drumuri. Un cerc vicios.

Și să nu uităm că nimic nu e gratis pe lumea asta. Și că populismul este mai dăunător decât corupția.

Dincolo de filosofia parcărilor, acest regulament are multe greșeli care trebuie corectate.

Dacă vreți să fiți la curent cu știrile din județul Constanța, ne puteți urmări și pe Facebook:
energia residence
Constanta-financiara-sigla-jpg

8 comentarii

  • dan t. coman

    Vrem să trăim si să muncim ca la Cluj, ori mai bine ca la Rotterdam, dar vrem să ne bucurăm de respect și cîștiguri ca la Cluj.

  • Chițac, acest Moș Teacă al marinei române, aterizat prima dată în Constanța în școala militară maiștri de marină ca ”păstaie” cu pregătirea de luptă și politică (politruc) deși a ajuns rector la Institutul de Marina, habar nu are de administrare, acum a orașului. În loc să stopeze construcțiile abuzive și ilegale și contractele oneroase făcute de Mazăre și Făgădău, el s-a apucat să bage taxe uriașe pe parcarea de reședință, jupuind efectiv cetățenii orașului cu o taxă pe auto de 5 ori mai mare decît impozitul pe casă, de parcă orașul a fost un deșert al lui și a construit el totul peste noapte, ca pe propria lui moșie. Cu asemenea taxe, suplimentare pentru zona turistica din centru, să tot aștepte turiști să vină. El are impresia că aceștia mai vin ca pe vremea Împușcatului, cu valizele în spinare, ca hamalii. Fiind nevoiti să plătească o zi suplimentară de cazare doar pentru accesul auto, turistii se vor duce in celelalte statiuni, rămînînd ca horecarii să stea in ușa cîrciumilor și să privească după ei mai ceva ca țăranii din nuvela lui Fănuș Neagu, ”Dincolo de nisipuri”, mai ales după foamea asta cu covidul. Și-a delegate atribuțiile diferiților directori din primărie, printre care comunistele Țenea și Ovanesian iar el dă din clanță fără a avea o privire de ansamblu asupra orașului și să atragă fonduri și investitori, orbit fiind numai de nimicuri pentru ”glanț” imediat. Dovada că actualul PNL (=PSD), aceeași mizerie.

    • Un om educat intai citeste pana la capat (regulamentul parcarilor), apoi comenteaza. Parcarile de tip rezidential au ramas tot de tip social, 100 de lei pe an. Doar cele din zonele centrale – unde cu toata bunavointa nu se pot face noi parcari, sunt limitate ca timp si cu un pret care sa incurajeze transportul alternativ. Ideea specifica acestui regulament este vinieta cu care toti posesorii de masini pot parca ziua peste tot (mai putin in zona 1), bani cu care se vor construi parcari subterane etc. Asa ar fi frumos.

      • Zona 1 care ajunge pana la abator…? Sa creasca si impozitele pe locuinta in zona abator, doar vor face parte din centrul orasului!

  • Celea Romulus

    Nu putem compara Constanța cu Clujul. Clujul in primul rand a crescut nivelul de trai in primul rând și după aceea s-a dezvoltat. Au dezvoltat orașul n așa fel încât firmele să prospere și să poată crea locuri noi de muncă. Constanța la capitolul asta cu excepția sezonului de vară nu a făcut nimic. Ioc locuri de munca. Somerii nu aduc prosperitate unui oraș. Constanța este un oraș al mafiei dezvoltat orilor și a marilor evazioniști.

  • Citesc aceste articole si comentarii despre parcari si ma minunez … Fiid sofer din 1992, a fost o lunga perioada in care nu plateam parcari. Oare cum am putut trai atat timp FARA SA PLATIM PARCARE ?!?!

  • D-le Hagi, ca de obicei obiectiv si concis! Sustin propunerea de regulament!

  • Și uite așa o să dispară și ultimul partid istoric. 5% maxim la viitoarele alegeri… Nici la Viena nu costă atât parcarea. La câte voturi are PNL, moare pe mâna lui!

Leave a Reply

Your email address will not be published.