
Lucrările de modernizare a haltelor Costinești Tabără și Neptun riscă să nu fie gata nici măcar până la începutul minivacanței de 1 mai 2026, dată când începe oficial sezonul estival, deși au fost anunțate încă din primăvara acestui an. Motivul nu ține de constructori sau de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, ci de CFR Călători, care nu a lansat până acum licitația pentru contractarea autobuzelor de înlocuire a trenurilor, scrie ClubFeroviar.ro.
Sezonul estival s-a încheiat, șantierele nu au început
Deși sezonul estival 2025 s-a încheiat de trei săptămâni, peroanele din Costinești Tabără și Neptun au rămas intacte. Planurile inițiale prevedeau închiderea circulației feroviare pe 15 septembrie, apoi pe 22 septembrie, dar termenul a fost amânat pe termen nedeterminat.
Oficialii SRCF Constanța au explicat că pentru demolarea peroanelor vechi și construirea unora noi este necesară închiderea traficului pe secția Constanța – Mangalia. Transferul călătorilor urma să fie asigurat timp de patru luni cu autobuze puse la dispoziție de CFR Călători.
CFR Călători recunoaște: licitația nu e în SEAP
O solicitare oficială trimisă operatorului feroviar de stat a confirmat situația: în SEAP nu a fost publicat niciun anunț de licitație. Explicația oferită:
„CFR Călători a pregătit documentația necesară pentru demararea achiziției, conform Legii achizițiilor sectoriale nr. 99/2016. În prezent, procedura este demarată, urmând a fi finalizată după parcurgerea etapelor prevăzute de legislație.”
Problema este că, în cel mai optimist scenariu, doar procedura de achiziție va dura peste două luni și jumătate(depunerea ofertelor, evaluarea, comunicarea rezultatelor și perioada de contestații). Practic, un contract ar putea fi semnat abia spre sfârșitul anului sau începutul lui 2026, ceea ce face ca începerea lucrărilor efective să se suprapună cu iarna.
De ce nu sunt suficiente microbuzele private
Pe ruta Constanța – Mangalia există deja zeci de firme de transport, dar traseele nu oferă legături convenabile pentru călătorii CFR. Spre exemplu, pentru a merge din Costinești la Mangalia trebuie schimbate două microbuze, iar tarifele sunt mai mari: 12 – 14 lei la microbuz, față de 9 lei la tren.
Ce se modernizează la haltele Costinești și Neptun
Valoarea totală a contractelor este de peste 30,6 milioane lei fără TVA:
- Costinești Tabără – 14.062.160,74 lei
- Neptun – 16.571.306,07 lei
Lucrările prevăd:
- construirea de clădiri noi de călători;
- peroane moderne, cu rampe pentru persoanele cu dizabilități;
- sistematizarea accesului și amenajarea trecerilor la nivel;
- garduri de protecție în zona liniilor;
- instalații moderne de telecomunicații și siguranță;
- sisteme de supraveghere video.
Dacă procedura de licitație pentru autobuze nu va fi urgentată, șantierele vor începe abia „când ninge”, iar finalizarea lor până la 1 mai 2026 devine o misiune imposibilă.