Explozia navei „Independența” – 46 de ani de la cea mai mare tragedie din istoria marinei românești, o rană care nu se va vindeca niciodată

Sursă foto: cartea „Tragedia navei Independența”, de Constantin Cumpănă

A fost una dintre cele mai cumplite zile pentru România. Acum 46 de ani, Pe 15 noiembrie 1979, petrolierul „Independența”, mândria flotei comerciale românești, a explodat în strâmtoarea Bosfor. 42 de marinari au murit sau au dispărut, doar trei au supraviețuit, iar zeci de familii au rămas fără răspunsuri. Dezastrul a fost ascuns de regimul comunist, trecut la categoria „strict secret”.

O navă colosală, simbol al propagandei comuniste

Construit în 1977 la Șantierul Naval Constanța, „Independența” era un gigant de 303 metri lungime, 46 metri lățime și 61 de metri înălțime. Cu o capacitate de 95.000 de tone de petrol, nava fusese concepută pentru a reduce dependența României de petrolul sovietic. Era dotată cu tehnologie modernă și condiții luxoase pentru echipaj — piscină, sală de forță, club, chiar și mese de tenis sau jocuri de societate.

Botezul navei a fost făcut cu mare fast, în prezența Elenei Ceaușescu. Însă semnul rău a apărut chiar atunci: sticla de șampanie aruncată la bord nu s-a spart. Marinarii au considerat-o o prevestire nefastă. Și aveau să aibă dreptate.

Sursă foto: cartea „Tragedia navei Independența”, de Constantin Cumpănă

Avarii și avertismente ignorate

Deși era cea mai modernă navă din flotă, „Independența” a întâmpinat rapid defecțiuni grave. Documente din arhiva Navrom arătau că rapoartele tehnice semnalau „girocompas defect, echipaj incompetent, nava în permanent pericol”. În ciuda acestor avertismente, presiunea economică a regimului comunist a făcut ca voiajele să continue fără pauză.

Comandantul navei, Dorinel Mihai, era pe punctul de a demisiona. „Ne-am grăbit la moarte”, avea să spună ulterior un marinar.

Dezastrul din Bosfor

În dimineața zilei de 15 noiembrie 1979, la ora 4:35, „Independența” se pregătea să intre în strâmtoarea Bosfor. Vizibilitatea era redusă, iar curenții puternici îngreunau navigarea. Din direcția opusă venea cargoul grec „Evriali”. Fără să răspundă semnalelor radio, nava grecească a virat inexplicabil și a intrat direct în petrolierul românesc.

Ciocnirea a fost urmată de o explozie devastatoare. Flăcările au luminat cerul Istanbulului, iar geamurile s-au spart pe o rază de 10 kilometri. „A fost ca o bombă atomică”, povesteau martorii. Orașul a fost cuprins de panică, oamenii crezând că este un cutremur sau un atac.

Sursă foto: cartea „Tragedia navei Independența”, de Constantin Cumpănă

Focul care a înghițit tot

Petrolul s-a scurs în mare și a luat foc. „Ardea marea”, își amintește Ioan Gomboșanu, ultimul supraviețuitor al navei. Marinarii s-au aruncat în apă de la 20 de metri înălțime, încercând să scape de flăcări. Mulți au fost prinși de foc, loviți de resturi metalice sau înecați.

Sursă foto: cartea „Tragedia navei Independența”, de Constantin Cumpănă
Sursă foto: cartea „Tragedia navei Independența”, de Constantin Cumpănă

Gomboșanu a înotat aproape o oră printre valuri în flăcări, acoperit de țiței. A fost salvat de un pescar turc și dus la spital cu hipotermie gravă. „Când focul era aproape, mi s-a derulat toată viața în față”, spune el.

Sursă foto: cartea „Tragedia navei Independența”, de Constantin Cumpănă
Sursă foto: cartea „Tragedia navei Independența”, de Constantin Cumpănă
Sursă foto: cartea „Tragedia navei Independența”, de Constantin Cumpănă
Sursă foto: cartea „Tragedia navei Independența”, de Constantin Cumpănă

Un secret bine păzit

Echipajul navei grecești a scăpat nevătămat și nu a oferit ajutor. Căpitanul grec a fost arestat, dar regimul comunist de la București a ascuns rapid informațiile. Tragedia a fost ștearsă din ziare, din arhive și din memoria publică, iar familiile victimelor nu au primit nicio explicație.

Rămășite ale epavei petrolierului Independența în Bosfor, anii ’80. Foto: https://beyazgezegen.com/

O rană care nu se va vindeca niciodată

Epava „Independenței” a ars zile întregi în fața Istanbulului. Pentru români, a rămas un simbol al mândriei și al tragediei, o dovadă a sacrificiului unor oameni uitați de istorie.

„Independența” a fost îngropată sub tăcerea regimului comunist, dar memoria celor 42 de marinari pierduți pe mare continuă să ardă — la fel ca flăcările care au luminat cerul Bosforului în acea dimineață de noiembrie.

Sursă foto: cartea „Tragedia navei Independența”, de Constantin Cumpănă
Sursă foto: cartea „Tragedia navei Independența”, de Constantin Cumpănă

Recomandare:

Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News sau canalul de Facebook.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website. Comentariile la articole sunt moderate.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul următor

OMD Mamaia-Constanța celebrează Ziua Dobrogei și reafirmă identitatea uneia dintre cele mai vechi regiuni ale României

vin nov. 14 , 2025
Astăzi, 14 noiembrie, celebrăm Ziua Dobrogei – momentul în care, în anul 1878, această regiune cu identitate multiseculară a intrat oficial în componența statului român modern. Dobrogea, spațiu de confluență între culturi, religii și civilizații, a reprezentat dintotdeauna o punte între Orient și Occident, un teritoriu unic în Europa prin […]
Podul Anghel Saligny