
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a anunțat, marți, o serie de măsuri și modificări legislative la Codul Rutier, menite să crească siguranța circulației pe drumurile din România. Proiectul poartă numele „Siguranță în trafic” și se află, în prezent, în dezbatere publică, potrivit chestorului Bogdan Despescu, secretar de stat în MAI.
România rămâne țara cu cel mai scăzut nivel de siguranță rutieră din Uniunea Europeană. În 2024 au fost înregistrate 1.478 de persoane decedate și 3.245 rănite grav, iar în primele luni din 2025, bilanțul arată o ușoară scădere: 940 de morți (-13,3%) și 2.352 de răniți grav (-3,3%).
Ce prevede proiectul „Siguranță în trafic”
Simplificarea comunicării și reducerea birocrației
MAI propune simplificarea procedurii de comunicare cu proprietarii și conducătorii de vehicule, reducând costurile pentru contribuabili și degrevând polițiștii rutieri de sarcini administrative.
„Polițiștii vor petrece mai mult timp în teren, pentru eliminarea pericolelor din trafic – precum consumul de alcool sau droguri – care nu pot fi constatate prin mijloace automatizate”, a explicat Despescu.
Introducerea conceptului de „viteză medie”
Una dintre cele mai importante noutăți este măsurarea vitezei medii pe un sector de drum, așa cum se practică deja în țări precum Austria, Olanda, Spania sau Bulgaria.
Acest sistem permite detectarea șoferilor care depășesc limita de viteză pe distanțe mai mari, nu doar punctual, în fața unui radar.
Constatarea automată a sancțiunilor
Când proprietarul vehiculului este și conducătorul obișnuit, procesul-verbal va fi transmis direct acestuia și se va considera comunicat în momentul confirmării primirii.
Dacă proprietarul nu este cel care a condus, poate indica șoferul real, caz în care procesul-verbal va fi anulat automat.
Amenzi pentru opriri și parcări neregulamentare
MAI propune ca sancțiunea pentru opriri sau parcări ilegale să fie aplicată direct proprietarului mașinii, atunci când conducătorul nu este prezent.
Procesul-verbal va fi comunicat simplu, prin lipirea unui autocolant pe parbriz, fără puncte de penalizare.
Reguli noi pentru benzile de transport public
Autoritățile locale vor avea libertatea să decidă ce categorii de vehicule pot circula pe benzile dedicate transportului public, precum și intervalele orare sau alte condiții specifice.
Digitalizare totală: de la permis la accidente fără victime
Proiectul include o componentă majoră de digitalizare a serviciilor rutiere, prin intermediul unei platforme HUB:
- cererile, notificările și actele legate de permisul auto vor putea fi depuse și primite online;
- comunicarea cu Poliția Română se va face digital, inclusiv prin SMS, e-mail sau aplicație;
- șoferii vor putea prezenta documente în format digital, vizualiza fotografiile contravențiilor și chiar „predea virtual” permisul suspendat, confirmând online perioada de interdicție;
- accidentele fără victime vor putea fi declarate direct în platformă, iar autorizațiile de reparație vor fi emise electronic.
Pentru cei fără acces digital, MAI promite mecanisme de asistență pentru completarea online a procedurilor.
Totuși, persoanele care preferă metodele tradiționale (prin poștă sau afișare la domiciliu) vor suporta costurile suplimentare aferente.
Propuneri pentru gestionarea accidentelor fără înțelegere amiabilă
Ministerul lansează o invitație către asigurători și șoferi de a formula soluții pentru gestionarea accidentelor fără victime, dar fără înțelegere amiabilă, posibil direct prin intermediul companiilor de asigurări, fără deplasare la Poliție. „De exemplu – prin intermediul societăților de asigurări, fără a se mai deplasa și la sediul poliției rutiere, cum este în prezent.”, a precizat secretarul de stat.
Asta se întâmplă însă și în prezent.
Fond pentru educație rutieră și prevenție
Proiectul prevede înființarea unui mecanism de finanțare a educației rutiere, prin colectarea fondurilor din plata voluntară a amenzilor.
Sumele vor fi distribuite, în funcție de categoria drumului unde a avut loc abaterea, către:
- Ministerul Educației – pentru programe și granturi de educație rutieră;
- autorități locale și CNAIR – pentru sisteme inteligente de trafic;
- MAI – pentru platforme de monitorizare și centre de management al traficului.
„Procentele exacte vor fi stabilite după dezbaterile publice”, a precizat Bogdan Despescu, subliniind că toate măsurile sunt, deocamdată, propuneri legislative.
Meta descriere (SEO):
Ministerul Afacerilor Interne propune modificări majore la Codul Rutier: viteză medie, amenzi digitale, predarea virtuală a permisului și un fond național pentru educație rutieră.
V-ar putea interesa și: România, cimitirul pietonilor. Femei și copii uciși pe trotuare, statul nu reacționează
Să se pună accent pe școlile de șoferi și pe obținerea permisului