Cum a reușit Cluj-Napoca să construiască zece parcări supra și subterane, în timp ce Constanța trage dungi albe pe asfalt

Un șofer din Constanța care ajunge în orașe precum Cluj-Napoca sau Oradea va observa, fără îndoială, că primarii de acolo au reușit ceea ce pare imposibil la Constanța: să construiască parcări supraterane sau subterane. Asta nu înseamnă că problema parcărilor, corelată cu cea a mobilității urbane, este rezolvată, dar cu siguranță este îndulcită.

Constănțenii au sperat.

„Constănțeni, a venit momentul la care visăm de 20 de ani! Cum au reușit clujenii și orădenii, așa o vom face și noi! Primul pas e să scăpăm de hoți și găștile mafiote de la Primărie. Apoi vom începe să clădim Constanța Puternică. Aveți încredere!”, le promitea primarul Vergil Chițac, după ce în campanie a vizitat Cluj și Oradea și a făcut poze cu primarii de acolo, pe care le-a postat pe Facebook, într-o încercare de transfer de imagine.

Cluj – Constanța: 10 – 1

În Cluj-Napoca sau construit zece parking-uri! În Constanța, numai unul, cel din fața Spitalului Județean Constanța, pe vremea lui Mazăre și Făgădău. De proiect s-a ocupat Decebal Făgădău, viceprimar, care apoi a promis alte parcări supraterane. Nu s-a mai materializat niciuna. Mai există una în stațiunea Mamaia, pentru turiști.

Constănțenii l-au votat în 2020 primar pe Vergil Chițac, PNL, care a promis la rândul său parcări.

„Vor fi construite trei parcări în proximitatea și în interiorul zonei, respectiv o parcare subterană în parcul Teatrului de operă și balet „Oleg Danovski”, o parcare supraterană la Poarta I și o altă parcare supraterană pe malul portului (strada Traian). Aceste trei parcări vor oferi suficiente locuri pentru a decongestiona zona centrală.”, a declarat Chițac.

Părea evident însă că unde nu a reușit Decebal Făgădău, politician cu experiență în administrație, nu avea cum să reușească un militar care nu mai făcut administrație locală. Când te urci la volanul unei mașini fără să ai permis, îți ia ceva timp până înveți să conduci.

Promisiuni nerespectate

La câțiva ani de la alegeri, primarul Chițac nu a renunțat la promisiuni.

„Am demarat proceduri de parcări supraetajate în cartiere. Una vi fi în Km 4-5, vizavi de Doraly Mall, una va fi în Tomis Nord, alta la Dacia și una în zona  Centrului de Scafandri”, spunea acesta în toamna lui 2022.

Nu ar fi deloc exclus să se răzgândească, așa cum a mai făcut-o, motivând că numai proștii nu se răzgândesc. Mai ales că în toate proiectele pe care încearcă să le implementeze primărie – în afara celor moștenite de la Decebal Făgădău – se vorbește despre măsuri care să îi descurajeze pe constănțeni să folosească mașinile. De pildă, proiectul reabilitării bulevardului Mamaia, din stațiune, vizează „creșterea gradului de atractivitate al transportului public și migrarea unui număr cât mai mare de deplasări spre acest mijloc de transport, precum și spre deplasările pietonale și cu bicicleta, în defavoarea deplasării cu vehiculul personal, prin scăderea timpilor de deplasare și a costurilor de transport, cu efecte pozitive asupra reducerii poluării și consumului de energie, decongestionarea traficului și îmbunătățirea siguranței în trafic.”

Cele de mai sus vin în contradicție cu alte declarații ale primarului. Iată ce spunea acesta în ianuarie 2024:

„Unul dintre obiectivele mele prioritare este crearea a cât mai multe locuri de parcare și spații de recreere, ca extensie a proiectului nostru de regenerare urbană și modernizare a orașului. Simple în aparență, aceste proiecte sunt de maximă utilitate. Astfel, împreună cu echipa, am finalizat lucrările unui proiect prin care am creat 54 de locuri de parcare pe Aleea Dafinului. Am încercat să valorificăm tot spațiul de care am dispus, așa că una dintre modalitățile prin care am reușit să creăm aceste locuri a constat în relocarea ghenelor de gunoi din zonă. Am în plan ca astfel de proiecte să se tot extindă, întrucât îmi doresc să putem interveni în cât mai multe zone ale orașului. Printr-un astfel de proiect minimizăm riscul de parcare neregulamentară și ne apropiem de orașul în care ne dorim să trăim cu toții, un oraș care să corespundă cerințelor și nevoilor cetățenilor.”

Un răspuns simplu

De ce nu construiește Constanța însă parcări supraterane și subterane, cum fac cei din Cluj-Napoca, Oradea și alții?

Răspunsul este simplu: pentru că oamenii care conduc orașul nostru pur și simplu nu sunt capabili să o facă.

Mai ieftin în Cluj

Revenind la Cluj, trebuie să subliniem că locul de parcare într-un parking, pentru riverani, este mai ieftin decât cel din Constanța de pe șosea.

Tarifele sunt cele stabilite prin hotărâri anuale ale Consiliului Local al municipiului Cluj-Napoca.

Abonamente anuale parking-uri pentru riverani 2023:

  • Abonamente pentru persoane fizice – riverani – 124 lei/an
  • Abonamente pentru persoane juridice – riverani – 941 lei/an
  • Abonamente persoane fizice – terasă – 74 lei/an
  • Abonamente persoane juridice – terasă – 252 lei/an

Peste 3.000 de locuri în parking-uri

În Cluj Napoca, există următoarele parkinguri gestionate de Serviciul Public de Interes Local pentru Administrarea Parcărilor:

Parking Primăverii 20381 locuri de parcare din care:

  • 15 locuri de parcare pentru persoane cu handicap
  • 2 stații de încărcare
  • 41 locuri de parcare pentru vizitatori (4 A și 4 B nivel sol)
  • 32 locuri de parcare pentru biciclete

Parking Primăverii 8285 locuri de parcare din care:

  • 7 locuri de parcare pentru persoane cu handicap
  • 5 stații de încărcare (etaj 1)
  • 22 locuri de parcare pentru vizitatori (etaj 1)
  • 17 locuri pentru motociclete
  • 52 locuri de parcare pentru biciclete

Parking Mogoșoaia 9294 locuri de parcare din care:

  • 28 locuri de parcare vizitatori – parter B
  • 12 locuri de parcare pentru persoane cu handicap
  • 5 stații de încărcare
  • 46 locuri de parcare pentru biciclete
  • 23 locuri penru motocilcete/mopede

Parking Băișoara358 locuri de parcare din care:

  • 25 locuri de parcare pentru vizitatori
  • 48 locuri de parcare pentru biciclete
  • 2 locuri de parcare pentru persoane cu handicap

Parking Fabricii312 locuri de parcare din care:

  • 12 locuri de parcare pentru persoane cu handicap

Parking Primăverii F.N.445 locuri de parcare din care:

  • 30 locuri de parcare pentru vizitatori
  • 48 locuri de parcare pentru biciclete
  • 3 locuri de parcare pentru persoane cu dizabilitati

Parking Negoiu – 372 locuri de parcare din care:

  • 9 locuri de parcare pentru persoane cu handicap

Parking Mehedinți126 locuri de parcare din care:

  • 2 locuri de parcare pentru persoane cu handicap

Parking Moților382 locuri de parcare

  • 2 stații de încărcare
  • 15 locuri de parcare pentru persoane cu handicap

Parking Hașdeu318 locuri de parcare auto + biciclete motociclete

  •  40 locuri de parcare vizitatori
  • 3 statii incarcare vehicule electrice
  • 41 locuri de parcare pentru riverani
  • 237 locuri de parcare pentru student
  • 11 locuri pentru biciclete – rastel fix
  • 4 locuri pentru motociclete
  • 6 locuri persoane cu handicap-riveran/studenți

În total, sunt peste 3.000 de locuri de parcare pentru mașini în aceste clădiri.


Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News sau canalul de WhatsApp.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website.

Comentariile la articole sunt moderate. Așa se întâmplă încă din 2015, de la înființarea Constanța 100%. Am luat această decizie pentru a evita injuriile, calomniile, informațiile false. Dacă doriți să comentați, vă solicităm să folosiți un limbaj decent, să nu folosiți atacuri la persoană și nici informații false. Utilizatorului îi revine întreaga responsabilitate a comentariilor și a acțiunilor sale decurgând din acest act.

5 comentarii la “Cum a reușit Cluj-Napoca să construiască zece parcări supra și subterane, în timp ce Constanța trage dungi albe pe asfalt

  1. Pentru ca nici nu vor sa incerce, prefera sa acceseze proiecte „la sigur”. Cand s-au facut proiectele pentru marile bulevarde (fara parcari) care acum sunt in implementare au zis: „Nu ne da Europa bani pentru parcari.”. Acelasi raspuns l-au dat si la intrebarea dar de ce pentru Cluj, Oradea sau Galati a dat Europa bani pentru parcari, raspunsul lor a fost „S-au dat, acum nu se mai dau.”. – discutii din 2020-2021, Proiect Civitas-Portis. https://civitas.eu/resources/constanta-transferability-fact-sheets-civitas-portis

  2. Un neica nimeni cu toată primăria la un loc.Asa sef asa subalterni.Un militar care a obtinut grade la apelul de seara si voturi mintind lumea.Îl vom vedea după alegeri cum face drumuri pe la DNA.

    1. Moș Teacă a aterizat în CT în 1985 ca politruc la Școala de Maiștri. Nu preda nici o disciplină și nici măcar nu era marinar, ci ”păstaie” cu pregătirea de luptă și politică. Acum a venit la primărie să se odihnească…

  3. La Cluj se poate ptr ca clujanu își duce masina in parcare si plateste, la Cța nu merge ptr caconstanteanu și-o arunca unde vede un loc liber, fara plata, cit mai aproape de unde are el treaba.
    Hai, nu chiar tot constanteanu dar majoritatea dintre ei.

  4. Problema este mult mai simpla ,la Cluj nu se fura din banul public ! Constanta alege doar proiecte dinainte destinate mafiei profitoare,la parcari este mult de munca si putin poate fi furat .La celelalte se fura masiv la turnarea betoanelor (nu se vad fiind sub asfalt) ,la montarea a milioane de borduri si a zeci de milioane de dale ,la inlocuirea de stalpi iluminat (chiar montati cu 4-5 ani inainte)incluzand alte cabluri de alimentare…La Cluj institutiile DNA si mai ales Curtea de conturi isi fac din plin datoria ! Rezultatele „VORBESTE „

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Post

Bena pentru deșeuri voluminoase este amplasată în Faleză Nord săptămâna aceasta

joi ian. 4 , 2024
Săptămâna aceasta, constănțenii care locuiesc în cartierul Faleză Nord pot depune deșeurile voluminoase de care nu mai au nevoie – mobilier, canapele, saltele, uși, obiecte de uz sanitar, mochete, calorifere etc – în containerul special amplasat pe strada Pescarilor, bloc FZ 26. Bena a fost amplasată de Polaris M Holding lângă platformele […]

V-ar putea interesa și: